Rahoitusta yritystoimintaan

Uudenmaan yrityspalvelut

Uudenmaan yrityspalveluiden sivuilta löydät tietoa yrityksen perustamiseen, kehittämiseen ja kansainvälistymiseen liittyen. Saat monipuolista tietoa myös henkilöstön rekrytoimisesta ja kouluttamisesta.
Tietoa lisäksi yritystoiminnan rahoitusmahdollisuuksista.

Starttiraha

Uudenmaan TE-toimiston starttiraha on harkinnanvarainen palvelu, joka turvaa henkilökohtaista toimeentuloa kokopäiväiseksi yrittäjäksi lähtevälle yritystoiminnan alkuvaiheessa. Tukea voi hakea esimerkiksi työtön sekä työelämästä, kotityöstä tai opinnoista yrittäjäksi siirtyvä. Starttirahaa voidaan myöntää myös sivutoimisesta yrittäjyydestä päätoimiseksi siirtyvälle. Starttirahapäätös tulee saada ennen kuin päätoiminen yritystoiminta alkaa. Kaikki yritysmuodot ja toimialat ovat mahdollisia.

Starttirahaa myönnetään kuuden kuukauden jaksoissa, yhteensä 1–2 jaksoa. Starttiraha on Kelan peruspäivärahan suuruinen ja sitä maksetaan enintään viideltä päivältä kalenteriviikossa. Tuen määrä on noin 750 euroa kuukaudessa ja se on veronalaista etuutta.