Kuntastrategia 2022–2025

Askolan kunnan heraldinen vaakuna. Punainen merkki, jossa punaisia ruusuja.

Askola – Uudenmaan helmi

Aidon ja ainutlaatuisen Askolan tarina historiasta, nykyisyyden kautta tulevaisuuteen.

Asukkaita on Askolassa ollut jo kivikaudelta alkaen. Vaakunassa oleva myllynkivi kertoo, kuinka maatalous on ollut kunnassa tärkeässä roolissa. Vielä tänäkin päivänä viljavat pellot kasvavat leipäviljaa, josta tehdään puhdasta lähiruokaa, kuten kuntamme suosittua tuliaislahjaa, ruisreikäleipää.

Askola on kokenut rakennemuutoksen muun yhteiskunnan mukana

Kuntaamme sijoittuu lukuisa, eri kokoisten yritysten joukko, joka kasvaa ja muodostaa vahvan yritysten verkon. Meiltä löytyy niin vientiyrityksiä kuin valtakunnallisia ja hyvin paikallisia toimijoita. Vahvoja toimialoja ovat rakennus- ja kuljetusala. Lisäksi palveluitaan tarjoaa runsas joukko hyvinvointi- ja kunnossapitopalvelualojen toimijoita. Löytyypä meiltä myös muovin jalostajia ja biotalouden osaajia.

Askola on tulevaisuuden kasvukolmion kehällä

Sijaintimme kulttuurihistoriallisessa Porvoonjokilaaksossa on oivallinen ja Oikoradan sekä tulevan Itäradan tuntumassa, entistä parempi. Silti meillä on mahdollista asua rauhassa metsän keskellä, maalaismaiseman ytimessä, järvenrannassa, kyläyhteisön syleilyssä tai lähellä naapuria, taajamissa. Kaupunkielämä on kuitenkin lähellä: reilun tunnin matkan päästä löytyy toistakymmentä eri kokoista kaupunkia, mukaan lukien naapurimme Porvoo ja pääkaupunkiseutu, josta pääsee myös maailmalle.

Askolassa ovat hyvät peruspalvelut asukkaiden hyvinvoinnin tueksi

Meillä on kattavat sivistyspalvelut alakouluista lukioon ja ammatilliseen koulutukseen, unohtamatta taideopetusta ja kansalaisopistoa. Liikkuvaan elämäntapaan kannustavat maauimala, liikuntahalli, pururadat, metsäpolut, hiihtoladut sekä kunnan, järjestöjen ja yritysten tuottamat liikuntapalvelut. Kirjasto- ja kulttuuripalvelumme ovat kokoonsa nähden huippuluokkaa.

Strategia on päättäjille ja henkilöstölle ajassa elävä työkalu, joka vahvistaa kuntalaisten hyvinvointia elämän eri vaiheissa. Sen lähtökohtana ovat yhteiset arvomme: kestävyys, osallisuus, joustavuus, turvallisuus ja positiivisuus. Strategian toteuttamiseen tarvitsemme myös ripauksen uskallusta, reilusti rohkeutta ja paljon yhdessä tekemistä.

Se, mitä vahvistamme, kasvaa. Sama koskee Askolaa, sydäntemme helmeä, jossa on hyvä hengittää, turvallista yrittää ja rauhallista asua.

Askola-strategian kuvituskuva, jossa mustikoita, kasveja, lato ja jätteitä

Askolan vahvuudetAskolan heikkoudetAskolan mahdollisuudetAskolan uhat
SijaintiTalouden kestävyyden ja toimintaympäristön haasteetSijainnin hyödyntäminenTulopohjan riittävyys
Ihmisen kokoinen kuntaKaksi päätaajamaaYrittäjyysHyvinvointialueen vaikutukset elinvoimaan
Hyvät peruspalvelut lähipalveluinaPienen organisaation haavoittuvuusMarkkinoinnin ja viestinnän kehittäminenPalvelujen heikkeneminen tai siirtyminen Askolan ulkopuolelle
YhteisöllisyysPäätöksenteon ja toiminnan lyhytnäköisyys sekä strateginen johtaminenMyönteisen imagon kehittäminen kuntalaisten kanssaIkääntymiseen varautuminen viivästyy
TurvallisuusKiertotalousIlmastonmuutos
Vetovoimainen toisen asteen koulutusKestävä taloudenpito ja Askolan kokoiset palvelut
Maaseutumaisuus

Strategian kuvituskuva, jossa järvimaisemaa, punainen lato ja iso kivi.

Näin toteutamme kuntastrategian

ElinvoimaHyvinvointi
YritysmyönteisyysAjanmukainen palveluverkko
Toimivat yhteydetPalveluiden saatavuus ja saavutettavuus
Kestävä talousHyvinvoiva henkilöstö
Arkijärki kunnan toiminnassaKehittyvät ja ennalta ehkäisevät hyvinvoinnin- ja terveyden edistämispalvelut
Positiivinen vaikutelmaTurvallinen, osallistava ja viihtyisä elinympäristö
Avoin ja ratkaisukeskeinen toimintatapa

Näistä syntyvät:

• strategian toteuttamisohjelmat
  • talousarvio ja muut toimintaa ohjaavat asiakirjat ja suunnitelmat
  • kuntakonsernin tavoitteet

Perustana kuntalaki 37§ ja arvomme:

• kestävyys
  • osallisuus
  • joustavuus
  • turvallisuus
  • positiivisuus

Strategian kuvituskuva elinvoimasta kertovaan kohtaan. Askolalaisia rakennuksia, pihapiirejä, mopoja, ihmisiä.

Elinvoima

TavoiteToimenpideMittariVastuu
YritysmyönteisyysToimielimet määrittelevät toimenpiteetToimielimet määrittelevät mittaritVastuu tavoitteiden toteutumisesta kunnanhallituksella
Toimivat yhteydet Kestävä talous
Arkijärki kunnan toiminnassa
Positiivinen vaikutelma
Avoin ja ratkaisukeskeinen toimintatapa

strategian kuvituskuva, jossa peltomaisemaa, valkoinen koira, järveä ja vanha aittaHyvinvointi

TavoiteToimenpideMittariVastuu
Ajanmukainen palveluverkkoToimielimet määrittelevät toimenpiteetToimielimet määrittelevät mittaritVastuu tavoitteiden toteutumisesta kunnanhallituksella
Palveluiden saatavuus ja saavutettavuus
Hyvinvoiva henkilöstö
Kehittyvät ja ennaltaehkäisevät hyvinvoinnin ja terveyden edistämispalvelut
Turvallinen, osallistava ja viihtyisä elinympäristö

Strategian toteutus ja seuranta

• Strategian toteutumista seurataan vuosittain strategiaan valittujen Askolan kehitystä kuvaavien mittareiden avulla toteutumaraportoinnin ja tilinpäätöksen käsittelyn yhteydessä.
  • Toimialat laativat strategian toteuttamisohjelmat, joiden valmistelua ja yhteensopivuutta keskushallinto koordinoi.
  • Talousarviossa asetetaan toimielintasolla strategiasta johdettuja toiminnallisia tavoitteita sekä määrärahat ja tuloarviot. Näitä toteutetaan vuosittain laadittavien käyttösuunnitelmien avulla.
  • Merkittävimpiä päätöksiä valmisteltaessa kuvataan, kuinka päätös toteuttaa kuntastrategiaa.