Lisää iltapäivätoiminnasta

Askolan kunnan Osaamisen ja elämänlaadun -palvelualue järjestää POL 48 a §:n mukaista koulujen iltapäivätoimintaa lukuvuonna 2024–2025. Toimintaa järjestetään 570 tuntia tai 760 tuntia lukuvuodessa jokaiselle toimintaan osallistuvalle 1.–2. luokan oppilaalle. Toimintaa järjestetään 187–190 koulupäivänä lukuvuoden aikana. Iltapäivätoiminta on tarkoitettu ensisijaisesti ensimmäisen ja toisen vuosiluokan oppilaille, sekä erityisen tuen oppilaille.

Iltapäivätoimintaan osallistuminen on vapaaehtoista. Mikäli lapsi osallistuu, huoltaja päättää lapsen osallistumisajoista toiminnan aukioloaikojen rajoissa. Toiminnan järjestäminen on kunnalle vapaaehtoista, joka merkitsee sitä, että lapsella tai huoltajallaan ei ole subjektista oikeutta palvelun saamiseen. Toiminnassa otetaan huomioon Askolan kunnan perusopetuksen opetussuunnitelma ja Opetus- ja kulttuuriministeriön perusopetuksen, perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan sekä koulun kerhotoiminnan laatukriteerit.

Kunta vastaa toiminnan kokonaisuudesta. Se voi järjestää toimintaa itse tai hankkia palveluja erilaisilta julkisilta tai yksityisiltä palveluntuottajilta.

Iltapäivätoiminnassa voidaan käyttää koulun tiloja tai muita toimintaan soveltuvia toimintaympäristöjä ja tiloja. Kunnan on huolehdittava siitä, että tilat ja välineet ovat turvallisia. Toimintapaikassa tulee olla voimassa oleva turvallisuus- ja pelastussuunnitelma, johon henkilöstö on perehdytetty. Toimintaympäristön tulee tukea toiminnalle asetettujen tavoitteiden saavuttamista. Sitä suunniteltaessa tulee ottaa turvallisuuden lisäksi huomioon toiminnan luonne ja tarkoitus, lapsen kiinnostuksen kohteet sekä toiminnan monipuolisuus.

Iltapäivätoiminnan järjestämisessä voidaan hyödyntää kunnan eri toimialojen sekä muiden toimijoiden palveluja. Toiminnan tavoitteena on tukea kodin ja koulun kasvatustyötä sekä edistää lasten hyvinvointia, joten toiminnan toteutuksen tulee tapahtua ammattitaitoisen ja tehtävään soveltuvan henkilöstön valvonnassa.

Iltapäivätoiminnan ohjaajat ja opettajat informoivat toisiaan koulutyössä ja iltapäivätoiminnassa tapahtuvista muutoksista esim. retkistä, tukiopetustunneista jne. Iltapäivätoimintaan osallistuva oppilas, voi niin halutessaan, osallistua myös koulun kerhotoimintaan. Vanhempien tulee ilmoittaa iltapäivätoiminnan ohjaajalle, mikäli oppilas osallistuu koulun kerhotoimintaan. Tällöin oppilas siirtyy itsenäisesti koulun järjestämään kerhotoimintaan.

Iltapäivätoiminnassa noudatetaan koulun järjestysääntöjä ja toimintaohjeita, jotka ovat luettavissa Wilmassa ja koulujen verkkosivuilla. Tapaturman sattuessa, koululla on tapaturmavakuutus. Koulutapaturmista aiheutuva sairaanhoito on maksutonta julkiseen sairaanhoitoon kuuluvaa hoitoa. Vakuutus ei korvaa tavaravahinkoja.