Ruokapalvelut

Askolan ruokapalveluyksikkö kattaa ateriapalvelut kunnan kaikissa toimipisteissä. Ikääntyneiden ruokapalvelu siirtyi Itä-Uudenmaan hyvinvointialueelle 1.1.2023

Ruokapalvelun toiminta-ajatus

Laatutietoinen ja asiakkaansa tunteva toimintaperiaate, josta vastaa motivoitunut ja ammattitaitoinen henkilöstö. Kaikessa valmistuksessa otetaan huomioon myös erityisruokavaliot.

Käytössä olevat ravitsemussuositukset

• Terveyttä ja iloa ruoasta – varhaiskasvatuksen ruokailusuositus
  • Syödään ja opitaan yhdessä – kouluruokasuositus

Valmistus- ja toimituspaikat sekä käytettävät menetelmät

Kunnan keskuskeittiö on Askolan koululla. Jakelukeittiöitä on seitsemän. Niistä alakouluja on kolme ja päiväkoteja neljä.

Lounaita valmistetaan päivittäin yhteensä noin 850 kpl. Näistä erityisruokavalioita on 40-45.

Keskuskeittiön valmistusmenetelmät ovat cook-and-chill ja kylmävalmistus. Ateriat kuljetetaan jakelukeittiöihin kolme kertaa viikossa. Samalla toimitetaan päiväkotien välipalat ja aamupalatarvikkeet.

Askolan koulun keskuskeittiössä valmistetaan ateriat ja toimitetaan kylmäkuljetuksena Monninkylän, Juornaankylän ja Särkijärven kouluille. Askolan koululta kuljetetaan myös päivittäin lämmin ruoka päiväkoti Puolukkaan. Kylmäkuljetuksena toimitetaan ateriat Sateenkaaren, Karpalon sekä Tammenterhon päiväkoteihin.

Askolan Koulun ravintolassa ruokailevat yläkoulun lisäksi kirkonkylän alakoulun oppilaat. Tämä ruoka on kuumavalmistettua. Lisäksi keittiö toimittaa Monninkylän ja kirkonkylän alakouluille välipaloja.

Tutustu Askolan kunnan koulujen ja päiväkotien ruokalistoihin