Esiopetus

Esiopetus edistää ja tukee lapsen kasvu-, kehitys- ja oppimisedellytyksiä sekä mahdollistaa joustavan siirtymisen esiopetuksesta kouluun.

Lue lisää: Tervetuloa_esiopetukseen_Askolan_kunta

Askolan kunnassa esiopetus tapahtuu varhaiskasvatuksen alaisuudessa. Lapsella on oikeus maksuttomaan esiopetukseen vuotta ennen oppivelvollisuuden alkua. Esiopetusta tarjotaan neljä tuntia päivässä peruskoulujen toiminta-aikoina – vähintään 700 tuntia vuodessa. Esiopetukseen ilmoittautumisen yhteydessä voidaan hakea myös esiopetuksen lisänä täydentävää varhaiskasvatusta.

1.8.2015 alkaen lapsen on osallistuttava oppivelvollisuuden alkamista edeltävänä vuonna vuoden kestävään esiopetukseen tai muuhun esiopetuksen tavoitteet saavuttavaan toimintaan. Pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä olevan lapsen on osallistuttava esiopetukseen oppivelvollisuuden alkamisvuonna. Lisäksi pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä olevalla lapsella on oikeus saada esiopetusta sinä vuonna, kun lapsi täyttää viisi vuotta. Lapsella, joka aloittaa perusopetuksen vuotta säädettyä myöhemmin, on oikeus saada esiopetusta myös oppivelvollisuuden alkamisvuonna. Varhaiskasvatuksen erityisopettajan palvelut ovat käytössä esiopetuksessa.

esikouluikäinen tyttö leikkii leikkiastioilla leikkikeittiössä.

”Eskarissa maalataan tähtisateenkaaria, eskarissa askarrellaan unelmien saaria. Eskarissa vietetään myös olympialaisia, muita maita tutkitaan ja pihan muurahaisia. Aakkoset ja numerot nyt käyvät meille tutuiksi, salaisuudet muuttuvatkin yhteisiksi jutuiksi. Saa eskarissa kavereita tuhat kertaa halata, on aina hauska maanantaisin eskariimme palata. Eskarissa juhlitaan ja tehdään löytöretkiä, ikiomat jutut ovat päivän huippuhetkiä.”

(Tittamari Marttinen)