Terveys

Terveellinen ravitsemus, säännöllinen liikunta ja riittävä uni ovat terveyden ja hyvinvoinnin kulmakiviä. Terveellisiä elämäntapoja edistämällä tuet itse hyvinvointiasi ja ehkäiset ennalta terveysongelmien syntymistä. Jos kuitenkin tarvitset terveysongelmiisi apua, tarjoaa Itä-Uudenmaan hyvinvointialue sinulle sosiaali- ja terveyspalvelut Askolan terveyskeskuksessa ja Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen muissa toimipisteissä.

Terveyttä edistävä ruokavalio

Ravitsemus on monien sairauksien keskeinen hoitomuoto. Terveellinen ruokavalio ennaltaehkäisee useita sairauksia kuten sydän- ja verisuonisairauksia ja muistisairauksia. Ruokavaliossa olennaista on kokonaisuus; useat arkiset valinnat, joista saamme tarvitsemamme terveyttä ylläpitävät ja suojaavat aineet. Terveellinen ruoka on myös ympäristöystävällistä. Kestävillä ruokavalinnoilla ja ruokahävikin vähentämisellä voi jokainen omalta osaltaan vaikuttaa.

Säännöllinen ja monipuolinen liikunta

Liikunta edistää psyykkistä ja fyysistä terveyttä ja ylläpitää toimintakykyä kaikissa ikäryhmissä. Arkiliikunta kuten koti- ja pihatyöt, koulu-, työ- ja kauppareissut tekevät hyvää niin keholle kuin mielelle. Lisäksi kevyt liikunta ja paikalla olon tauottaminen edistävät terveyttä ja virkistävät mieltä. Liikunta ehkäisee ja hoitaa monia sairauksia, helpottaa stressin hallintaa sekä edistää hyvää unta.

Palauttava ja vahvistava uni

Unella on iso merkitys terveydelle. Uni palauttaa elimistön rasituksesta ja väsymyksestä ja tasapainottaa hermoston toimintaa. Uni vahvistaa vastustuskykyä aktivoidessaan sairauksien ja tulehdusten torjuntamekanismeja elimistössä ja vaikuttaa myös muihin elimistön säätelyjärjestelmiin, kuten hormoneihin. Uni toimii myös herkkänä terveysmittarina, niin psyykkiset kuin fyysiset rasittavat tekijät häiritsevät herkästi unta.