Frisbeegolf

Askolan frisbeegolfrata on 14 väyläinen metsärata.

Opastusta radan parkkipaikalle on heti tien varrella, noin Tiilääntie 200 kohdalla. Parkkipaikalta löytyy ratakartta.

Kuvassa karttapiirros Askolan frisbeegolfradasta
Ratakartta Askola. Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi.

Askolan pääkirjastosta (Pappilantie 2) saa lainata kirjastokortilla laukun, mistä löytyy 3 kiekkoa (putter, middle ja driver) sekä frisbeegolfin alueen kartta. Laukkuja löytyy tällä hetkellä 3 kpl ja niillä on viikon laina-aika. Näin et tarvitse heti ostaa itsellesi kiekkoja, vaan voit ensin käydä kokeilemassa lainakiekoilla. Kiekkoja saa ostettua edullisesti eri tavarataloista ja urheiluliikkeistä.

Oikein mukavia pelihetkiä radalla!

Mitä on frisbeegolf?

Frisbeegolf on nimensä mukaisesti golfia frisbeellä. Lajin perusperiaate on sama kuin perinteisessä golfissa. Frisbeegolfradan suorittamiseen käytetään mailan ja pallon sijaan erilaisia Frisbee- eli liitokiekkoja ja reiän sijaan kohteena on metallinen maalikori.

Frisbeegolfista on kehittynyt lyhyessä ajassa koko perheen harrastus ja suosittu kesäpäivien ajanviete. Frisbeegolfin suosion kasvu piilee siinä, että se on edullinen koko perheen laji, jonka aloittaminen ei vaadi paljoa.

Pelin tarkoitus

Frisbeegolfissa tavoitteena on suorittaa frisbeegolfrata alusta loppuun mahdollisimman vähin heitoin. Frisbeegolfissa väylien pituudet vaihtelevat 50 metristä aina yli 250 metriin. Golfista tutut par-tulokset vaihtelevat väylän pituuden mukaan par 2:n ja par 5:n välillä.

Frisbeegolf on yksilölaji, mutta sitä pelataan yleensä 3-5 hengen ryhmissä. Aloitusheitto suoritetaan sille merkityltä alueelta (tee). Seuraava heitto lähtee siitä kohdasta, johon edellinen heitto on pysähtynyt. Kullakin väylällä käytetyt heitot sekä rangaistusheitot lasketaan yhteen. Lopputulos on kaikkien reikien tulosten summa. Pienimmän tuloksen saanut pelaaja on voittaja.

Tutustu: Frisbeegolfin säännöt pähkinänkuoressa.