Ammattien aamu innosti lukiolaisia pohtimaan tulevia urapolkuja

Askolan lukiossa tammikuun lopussa järjestetty ”Ammattien aamu” tarjosi Askolan lukion oppilaille hienon mahdollisuuden saada tietoa ja keskustella erilaisista uravaihtoehdoista, opinnoista ja ammateista.

Ammattien aamu on uuden opetussuunnitelman (LOPS2021) hengen mukainen tapahtuma, jossa tutustutaan eri koulutusvaihtoehtoihin, ammatteihin ja uratarinoihin sekä yrittäjyyteen. Tapahtumassa eri alojen asiantuntijat kertovat esimerkiksi kesätöistään, nuoruuden urahaaveistaan, opiskeluistaan ja työhistoriastaan sekä heidän työuransa aikana työelämässä tapahtuneista muutoksista.

”Tarkoituksena on innostaa ja rohkaista lukion opiskelijoita pohtimaan omia tulevaisuuden suunnitelmiaan ja tulevia valintojaan”, kertoo Askolan lukion rehtori Jaana Sunnvik.

Paikalle keskustelua virittelemään oli saapunut eri aloja ja ammatteja edustavia puhujia kuten esimerkiksi luokanopettaja, yhteisöpedagogi, taloussuunnittelija, yrittäjä, terveydenhoitaja, sosiaalityöntekijä ja insinöörejä.

Esittelyssä monenlaisia ammatteja

Henna Hiltunen
Logistiikkainsinööriksi opiskellut tuotannonsuunnittelija Henna Hiltunen.

Opiskelijat saivat oman kiinnostuksensa mukaan osallistua esityksiin. Logistiikkainsinööriksi opiskellut tuotannonsuunnittelija Henna Hiltunen ja Etelä-Amerikassa sellutehtaan rakennustehtävissä reilun vuoden työskennellyt konetekniikan insinööri Patrik Haapatalo keräsivät luokkahuoneet täyteen kuuntelijoita.

Askolasta kotoisin oleva 32-vuotias Henna valmistui Askolan lukiosta 2010. Hän työskentelee tällä hetkellä Porvoon Kilpilahdessa Borealis Polymers Oy:llä tehtävänimikkeellä Supply Planner. Hänen vastuullaan on yrityksen tuotannon vuositason suunnittelu.

”Yläasteella ja lukion ensimmäisellä luokalla ajattelin, että minusta tulisi erityisopettaja. Näin ei sitten kuitenkaan käynyt”, Henna kertoo urapolkunsa alkuvaiheista.

Tiet johtivat lukion jälkeen Kymenlaakson ammattikorkeakouluun, nykyiseen Kaakkois-Suomen ammattikorkeakouluun eli Xamkiin. Henna kertoi halunneensa nopeasti töihin ja hän suorittikin opintonsa ennätysajassa.

”Logistiikan osaajia tarvitaan kaikenkokoisissa yrityksissä ja kaikilla toimialoilla. Logistiikkainsinöörit työllistyvät monipuolisesti teollisuuteen, kaupan alalle ja logistiikkapalveluja tarjoaviin yrityksiin. Valmistuttuasi sinulla on erinomaiset tiedot tekniikasta ja taloudesta. Lisäksi edessäsi ovat erinomaiset työllistymisnäkymät. Oma kiinnostus ja halu oppia riittävät tosi pitkälle niin opiskeluissa, töissä kuin koko elämässäkin”, Henna ohjeisti kuulijoitaan.

Tietoa ja kokemusta kansainvälisestä tehtävästä

Kuva Patrik Haapatalosta
Konetekniikan insinööri Patrik Haapatalo haki kansainvälistä kokemusta työskentelemällä sellutehtaan rakennusprojektissa Etelä-Amerikassa, Uruguayssa.

Kaksoistutkinnon eli ylioppilas- sekä kone- ja metallialan ammattikoulututkinnon 2014 suoritettuaan Patrikin urapolku jatkui koneasennusten lähinnä traktorien korjaamisten parissa. Ystävänsä innostamana hän päätti jatkaa opiskelujaan Metropolia Ammattikorkeakoulussa, tuotanto- ja materiaalitekniikassa.

Myöhemmin, eri vaiheiden jälkeen, matka jatkui sellutehtaan rakennusprojektiin Etelä-Amerikan Uruguayhin. Kansainvälisellä työmaalla työskenteli parhaimmillaan noin 7500 henkeä. Työtehtäviensä lisäksi Patrik kertoi opiskelijoille asumisesta ja elämisestä ulkomailla. Nykyisin Patrik tarjoaa alansa konsultointipalveluja oman yrityksensä kautta.

”Porukka, joka on ympärilläsi niin koulussa kuin työelämässäkin, on aina ollut minulle tosi tärkeä eteenpäin vievä asia”, hän totesi kuulijoilleen.

Tukea ja tietoa opiskelijoille

Kysymykseen, miksi Henna ja Patrik halusivat osallistua Ammattien aamuun, molemmat kokivat tärkeäksi, että erilaisista ammateista kerrotaan jo lukioaikana.

”Tämä on minulle jo toinen kerta, kun osallistun tapahtumaan. On hyvä, että opiskelijat saavat konkreettista tietoa vähän tuntemattomammistakin ammateista. Samalla saan itselleni lisää esiintymiskokemusta”, Henna lisää.

”Vasta työelämässä olen huomannut, miten kova pula alalla on osaavista nuorista ammattilaisista. Itse en tiennyt lukioaikoinani yhtään, mitä rupeaisin tekemään, mutta haluan kertoa tuleville insinööreille, että mahdollisuudet ovat aika rajattomat”, Patrik jatkaa.

Entä mitä mieltä lukiolaiset olivat aamupäivästä?

Lukion ensimmäisellä luokalla opiskelevat Artur Männing, Martin Weinrank ja Vieno Männikkö kertoivat pitäneensä aamupäivästä. Kiinnostavimmaksi esitykseksi he nimesivät kaikki LUT-yliopiston esittelyn.

”Se jäi mieleen, koska se tarjosi laajan näkymän eri aloihin ja ammatteihin. Vahvuuksiani ovat matematiikka ja englanti, joita voisin hyödyntää yliopistossa, esimerkiksi LUT:issa ”, kommentoi Artur.

”Yliopisto-opiskelusta ja -maailmasta oli kiinnostavaa kuulla sen vuoksi, että aion lukion käytyäni pyrkiä yliopistoon neurologiaa opiskelemaan. Tämä uravalinta on ollut minulle selvä jo pitkään”, Martin toteaa.

”Minua kiinnostivat erityisesti energia-alaan liittyvät asiat, mutta esittelyssä tuli paljon muitakin vaihtoehtoja esiin. Tilaisuus kyllä vahvisti ajatuksiani, että haluan yliopistoon opiskelemaan mahdollisesti juuri tuolle energia-alalle. Muutenkin tuli sellainen tunne, että LUT-yliopistolla on kiva ilmapiiri”, Vieno lisää.

Kolmikon mielestä seuraavalla kerralla olisi kiva kuulla myös, millaista opiskelijan arki käytännössä on; miten paljon opiskeluun, syömiseen, asumiseen ja liikkumiseen kuluu rahaa. Myös ulkomaiset yliopistot ja niiden opiskelumahdollisuudet kiinnostavat.

Lämpimät kiitokset kaikille esittelijöille, opiskelijoille ja järjestelytiimille hienosta tapahtumasta!