Askolan kauneimmaksi pihaksi 2024 valittiin Hanna Nykäsen upea piha

Askolan Kaunein Piha -kilpailu järjestettiin toista kertaa 1.6.–9.8.2024. Palkinnot jaettiin 24.8. Hannun torilla Askolan Monninkylässä. Voittaja sai puutarhuri Anne Töllikön lahjoittaman 500 euron arvoisen lahjakortin. Kakkossijalle sijoitetut pihat palkittiin molemmat puutarhurin tunnin mittaisella pihakonsultaatiolla.

kaunis piha kilpailunraati rivissä monninkylän torilla
Palkintojenjakotilaisuus oli 24.8. Monninkylän Hannun torilla kuvassa vas. Kirsti Clever, Askolan kunnanjohtaja Annu Räsänen, Anne Töllikkö, Inka Nykänen, joka vastaanotti pääpalkinnon, Ari Forsberg, Tuula Liukka-Nurmi, Liisa Kurki ja Joutsi Rumpunen.

Tänä vuonna kilpailun teemana oli ” Kaunis piha – hyvinvointia itselle ja muille”, mikä painotti pihojen ja pihapiirien tuomaa hyvinvointia niin itselle, naapurustolle kuin ohikulkijoillekin.

”Luonnon kauneus itsessään edistää terveyttä ja hyvinvointia. Lisäksi luonto tarjoaa aisteille monenlaisia virikkeitä kuten tuoksuja, värejä ja tuntemuksia, joilla on stressiä vähentäviä sekä mielialaa parantavia vaikutuksia”, avaa hyvinvointikoordinaattori Johanna Viuhko teeman sisältöä.

Kuntalaisista koostuvan kilpailuraadin mielestä taso oli todella kova. Jokainen piha oli omalla tavallaan upea. Voittajan valinta ei ollut helppoa ja pihojen järjestykseen laittaminen oli lähes mahdoton tehtävä. Raadissa istuivat viime vuoden kilpailun voittaja Satu Mikkeli, puutarhuri Anne Töllikko sekä Taina Mauravaara, Kirsti Clever, Joutsi Rumpunen, Jouko Pihlaja ja sen puheenjohtajana toimi Ari Forsberg.

Ykkössija Hanna Nykäsen rivitalopihalle

Perusteluissaan tuomaristo totesi, että pieneen tilaan oli mahdutettu taidokkaasti viherkasvialue niittykukkien ja keijujen kera. Lisäksi pihalta löytyi hyötykasveja ruukuissa ja lavakauluksessa. Pihassa oli taidokkaasti hyödynnetty kerrostamista. Kasvituet oli tehty luonnon antimista, ja köynnökset sekä kasvit pääsivät kauniisti kiipeämään seiniä pitkin.

Pihan paraatipaikalle oli seinälle katseenvangitsijoiksi nostettu ruukkuja, joissa kasvoi riippukasveja ja maasta ylös kurkottavaa elefanttiheinää. Pieni kivilaattapolku täydensi kokonaisuutta. Tuomaristoon teki erityisesti vaikutuksen se, että kyseinen piha oli rakennettu muutamissa kuukausissa, vaikka piha näytti siltä kuin se olisi ollut siinä jo vuosia.

”-Hanna Nykäselle oma piha merkitsee paikkaa, jossa saa kaikessa rauhassa upottaa kädet multaan ja toteuttaa ideoitaan. Se on paikka, jossa on hyvä olla ja siellä saa ihastella kasvua ja kaikkea mikä kuuluu luontoon. Puutarhanhoito on hänelle terapeuttista ja siinä näkee oman käden jäljen. Hanna kertoo, että on ollut hienoa huomata, miten pieneenkin pihaan sai mahtumaan kaiken mitä tarvitsi, eikä siihen myöskään tarvittu yhtään rahaa. ”Tämä piha on tuonut minulle valtavasti iloa ja se on ollut minulle tämän kesän tärkein ja paras paikka.”

Hanna ei ole vielä miettinyt miten palkintonsa käyttää. Hän luottaa siihen, että ammattilaisen kanssa työskentely tuottaa uusia ideoita, joita voi ensi kesänä toteuttaa.

Askolan kaunein piha kisan voittanut piha. Punainen lauta-aita ja kaunis polku kukkineen
Kuvassa Askolan kaunein piha 2024- kisan voittanut piha

Kakkossijat Tuula Liukka-Nurmen ja Liisa Kurjen pihoille

Liukka-Nurmen pihan näkymä ja tunnelma oli kuin suoraan Suomi-filmistä – vain Ansa Ikonen puuttui. Vankkureiden renkaat nojasivat ajan patinan haalentaman piharakennuksen seinään koivujen heiluessa kauniisti tuulessa. Pihan katseenvangitsijana toimi kukkapenkillä reunustettu suuri kivenlohkare, joka oli otettu istutusalueeksi vuorenkilville. Piha on hoidettu ja huoliteltu todella kauniisti ja tarkasti. Myös tällä pihalla oli pihan pörrääjät huomioitu, sillä herkkukukkia oli paljon tarjolla. Pihasta löytyi useampia istumapaikkoja, joissa pystyi nauttimaan ympäristöstä vuorokauden ajan mukaan. Tarjolla olivat kauniit näkymät pellolle, varjopaikka levähtämistä varten tai paikka katsella kukkaloistoa ja pörriäisiä. Tässä pihassa oli paljon nähtävää ja koettavaa. Jokaisen nurkan takana löytyi aina jotain uutta ja ihastuttavaa.

Liisa Kurjen pihasta ei väriloistoa puuttunut eikä pörrääjillä ollut ruuasta pulaa. Etupiha muodostui suuresta nurmialueesta, jonka ympärille on vuosien saatossa kerätty kaikkea kaunista. Tätä pihaa oli rakennettu parikymmentä vuotta intohimolla. Pihan reunalla sijaitsevalle kallioalueella oli kaunis kukkaistutus, josta löytyi eri värisiä ja muotoisia perennoilla sekä ruusuja. Istutuksen takana oli useita erilaisia puita. Värikkäät ja täyteläiset kukkaistutukset talon edustalla tarjosivat väriä loisteliaasti. Pihan sivuilla kivenlohkareiden päälle oli laitettu ruukkuistutuksia kauniiksi asetelmiksi. Löytyipä täältäkin omaan käyttöön oleva hyötypuutarha. Talon takaa alkanut havumetsä häivytti kauniisti puutarhan ja metsän raja. Kuusen juurien välissä kasvoi mehitähtiä, sekä kuusien ja mäntyjen seassa kauniin vihreinä alppiruusuja. Tässä pihassa piti katsoa tarpeeksi kauas huomatakseen kaiken, jotta näki metsän puilta tai päinvastoin.

Kiitämme lämpimästi kaikkia osallistujia ja toivotamme voittajille upeita pihankehityshetkiä puutarhuri Anne Töllikön kanssa.

Kuvassa kaunis nurmikko kukkaistutuksineen. Taustalla laudoista rakennettu piharakennus
Askolan kaunein piha 2024- kisan jaettu 2. sija Liukka-Nurmi
kaunis kesäinen nurmialue ja kukkaistutukset polun vieressä
Askolan kaunein piha 2024- kisan jaettu 2. sija Kurki