Hyvinvointialueen kysely kuntalaisille – vastaa su 13.10.2024 mennessä

Uutisen otsikkoa ja asiajärjestystä muokattu 8.10. Keskustelutilaisuuden osuus siirretty artikkelin loppuun:

Askolan kunta toivoo, että kuntalaiset osallistuvat aktiivisesti Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen verkkosivuilla olevaan kyselyyn. Siellä asukkaat voivat kommentoida palveluverkkosuunnitelman luonnosta. Kysely on auki su 13.10.2024 asti.

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen kysely palveluverkkosuunnitelmasta

Askolan kuntaan merkittävimmin vaikuttava kohta suunnitelmassa on Mäntyrinteen ikäihmisten palveluasumisyksikön lakkauttaminen. Hyvinvointialue perustelee lakkautusta rakennuksen huonolla kunnolla.

Askolan kunta on selvittänyt vaihtoehtoja Mäntyrinteen lakkauttamiselle ja katsoo, että nykyaikaisen asumispalveluyksikön rakentaminen on paras ratkaisu ikäihmisten laadukkaiden palveluiden turvaamiseksi pitkällä aikavälillä. Askolan väestö ikääntyy nopeasti, ja palveluntarve kasvaa jatkuvasti. Ennusteiden mukaan yli 75-vuotiaiden määrä Askolassa kasvaa 63 % vuosien 2023 ja 2040 välillä (lähde: StatFin/Väestöennuste 2021–2040).

Kunta haluaa varmistaa, että askolalaiset ikäihmiset voivat jatkossakin asua omassa kunnassaan ja että palvelut säilyvät lähellä. Uuden asumispalveluyksikön toteuttaminen takaisi askolalaisille ikäihmisille laadukkaat ja helposti saavutettavat palvelut omassa kunnassa.

Uusi asumisyksikkö on suunniteltu nykyisen terveyskeskuksen tontille, jolloin hoito olisi nopeasti saatavilla, ja muut kirkonkylän palvelut olisivat ikäihmisten välittömässä läheisyydessä. Rakennukseen voitaisiin myös liittää vammaispalvelujen päivätoiminnan tilat omalla sisäänkäynnillä

Palveluverkkosuunnitelman luonnos lausuntokierrokselle

Hyvinvointialueen palveluverkkosuunnitelman luonnos tulee vielä lausuntokierrokselle Askolan kuntaan. Askolan kunnan tulee toimittaa oma lausuntonsa hyvinvointialueelle 7.11.2024 mennessä.

Kunta on esittänyt oman ratkaisunsa jo ennen hyvinvointialueen palveluverkkosuunnitelman valmistumista. Kunnanjohtaja Annu Räsänen toivookin, että ehdotus otetaan viimeistään lausuntokierroksen jälkeen perusteelliseen tarkasteluun.

”Olimme odottaneet, että ehdotuksemme olisi arvioitu perin pohjin jo aiemmassa suunnitteluprosessissa. Toivottavasti hyvinvointialue ottaa lausuntomme saatuaan asian huolelliseen käsittelyyn, ja voimme käynnistää hankesuunnittelun yhdessä mahdollisimman pian. Kiitos etukäteen kaikille kuntalaisille, jotka osallistuvat aktiivisesti verkkokyselyyn ja tuovat oman äänensä sitä kautta kuuluviin”, Räsänen kommentoi.

Askolan kunta seuraa tilannetta ja tiedottaa asiasta päätöksentekoprosessin edetessä.

Askolan kunta järjesti asukkailleen avoimen keskustelutilaisuuden Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen palveluverkkosuunnitelman luonnoksesta. Keskustelutilaisuus pidettiin maanantaina 7.10.2024 klo 17 alkaen, Askolan kunnanviraston valtuustosalissa (Askolantie 30). Aiheeseen johdatti kunnanjohtaja Annu Räsänen. Paikalla olivat myös kunnanvaltuuston puheenjohtaja Sanna Kurki ja kunnanhallituksen puheenjohtaja Riku Honkasalo sekä Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen edustajia.

Lisätiedot:
Annu Räsänen, kunnanjohtaja

Tietoa palveluverkkouudistuksesta Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen verkkosivuilla
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen tiedote kyselystä