Cafe Silja Marie: 10 vuotta unelmia, herkkuja ja juhlahumua

Mäntsäläntien varrella sijaitsevassa Cafe Silja Mariessa asiakkaat tuntevat olonsa kotoisaksi ja tervetulleiksi. Kauniisti sisustettu lounaskahvila kutsuu kävijöitä pöytään. Silja, kahvilan omistaja, on omistanut elämänsä ruoanlaitolle ja asiakaspalvelulle. Hänen tarinansa on täynnä lämpöä, intohimoa ja yhteisöllisyyttä. Onnittelemme lämpimästi 10-vuotiasta Cafe Silja Marieta, jossa yhdistyvät perinteet, yhteisöllisyys ja rakkaus ruokaan. Siljan tarina inspiroi ja osoittaa, että intohimolla ja omistautumisella voi saavuttaa unelmansa!

Askolalainen yrittäjä Silja Rantanen seisoo kahvilan pöydän takana.
Cafe Silja Marie -lounaskahvilaa pyörittävä Silja Rantanen on aina halunnut tehdä töitä ihmisten parissa.

Silja Rantanen
kirjoitti ylioppilaaksi Askolan lukiosta vuonna 2007. Hän teki kaksoistutkinnon valmistuen samalla suurtalouskokiksi. Sen jälkeen Silja opiskeli restonomiksi Mikkelissä, mutta palasi valmistuttuaan takaisin Askolaan.

Silja toimii kolmannen sukupolven yrittäjänä. Alun perin huoltoaseman ja kahvilan perustivat hänen isovanhempansa vuonna 1962. Oman yrityksensä Cafe Silja Marien hän aloitti syyskuussa 2014, jolloin hän toimi huoltoaseman tiloissa ravintola- ja kahvilapuolen yrittäjänä. Tammikuusta 2021 lähtien Silja otti vastuulleen koko talon toiminnan, kun isänsä ja hänen veljensä astuivat huoltamotoiminnasta syrjään ja jatkoivat pelkän kylmäaseman pitämistä.

”Intohimoni on aina ollut ruokaan liittyvää. Opit niihin olen saanut mummultani. Hyvien oppien innoittamana olen seurannut kiinnostustani ja kouluttautunut alalle. Kantava ajatukseni on tehdä puhtaasti kotiruokaa mahdollisimman tuoreista raaka-aineista”, Silja kertoo.

Kotoisa keidas keskellä Askolaa

Cafe Silja Marie on tunnettu paitsi herkullisista lounaista ja makeista herkuista, myös lämpimästä ja sydämellisestä vastaanotosta. Asiakkaat ja asiakkaille tarjottava ruoka ovat Siljalle erityisen tärkeitä ja sen aistii myös kahvilan tunnelmasta.

”Olen aina pitänyt ruoasta ja ruoanlaitosta. Rakkaus lajiin syntyi jo lapsuudessa, kun laitoimme yhdessä ruokaa mummun kanssa. Minulla on lisäksi aina ollut halu tehdä työtä, jossa voin olla ihmisten kanssa tekemisissä. En voisi kuvitellakaan tekeväni pelkästään jotain tietokonehommaa”, Silja nauraa.

Askolalainen Silja Rantanen seisoo sisustuspuodin edessä. Takana myynnissä olevia sisustustavaroita ja vaatteita.
Koronavuosina Silja avasi lounaskahvilaansa sisustuspuodin. Sisustaminen ja kauniit sisustustavarat ovat aina olleet hänelle tärkeitä.

Luovuus ja rohkeus yrittäjän valttikortteja

Kun lounastoimintaa ei korona-aikana voinut pyörittää, joutui nuori yrittäjä todelliseen testiin. Oli keksittävä jotain korvaavaa. Silloin Silja laajensi toimintansa ruokakasseihin, ja kahvila perusti tiloihinsa sisustuspuodin. Luovuus ja kekseliäisyys auttoivat pitämään liiketoiminnan elinvoimaisena vaikeudenkin vuosien yli.

Idearikas ravintoloitsija aloitti pari vuotta sitten myös pitopalvelun ja sunnuntaibrunssit, jotka ovat osoittautuneet varsinaisiksi menestysresepteiksi. Silja Mariesta voi tilata esimerkiksi omiin juhliin erilaisia kakkuja ja leivonnaisia. Lisäksi kahvilassa järjestetään sunnuntaisin brunsseja, joista on tullut erittäin suosittuja.

”Olen tosi huono sanomaan kenellekään ei, mutta nyt on tullut eteen tilanteista, että tilauksia on tullut niin paljon, etten ole pystynyt ottamaan niitä kaikkia vastaan, kun ei vain aika riitä kaikkien tekemiseen. Olen tietysti äärimmäisen iloinen, miten catering-toiminta on lähtenyt niin nopeasti lentoon”, yllättynyt Silja hymyilee.

Perhe ja tiimi yrittäjän tukipilareja

Siljan perhe ja työntekijät ovat olleet suuri tuki hänelle. Hän arvostaa työntekijöitään, joihin voi luottaa, vaikkei hän olisikaan paikalla. Työntekijöiden löytäminen ei ole aina ollut helppoa, mutta Silja on onnistunut luomaan toimivan tiimin.

Yrittäjyys tuo Siljan mukaan vapautta ja mahdollisuuden toteuttaa omia ideoita. Hän nauttii siitä, että voi vaikkapa sisustaa kahvilan mieleisekseen tai järjestää ihmisille erilaisia tapahtumia. Vaikka yrittäjyys vaatii yrittäjä-äidiltä paljon työtä ja aikatauluttamista, hän kokee sen olevan kaiken vaivan arvoista.

”Jos en olisi yrittäjä, haluaisin olla kätilö, sillä haluan aina olla mukana elämän iloisissa hetkissä. Yrittäjyys merkitsee minulle työtä ja omistautumista, mutta myös mahdollisuutta toteuttaa unelmiani ja tehdä sitä, mitä rakastan”, hän tiivistää.

Kysymykseen, mikä on chefin oma lempiruoka, hän vastaa rakastavansa thaimaalaista ruokaa. Rakkaus tuliseen thairuokaan leimahti liekkeihin, kun hän työskenteli neljä kuukautta opiskeluihin liittyvässä työharjoittelussa Thaimaassa.

”Ulkomailla vietetystä ajasta jäi hikisten päivien ja ihanien muistojen lisäksi pysyvä mieltymys thairuokaan”, Silja nauraa.

Teksti ja kuvat: Pirjo Lokka