Kaunein piha 2023 -palkinto toi Sadulle istutusalueen lisäksi uusia ystäviä

Askolan Kaunein piha 2023 -kilpailun voittaja Satu Mikkeli lähti vuosi sitten mukaan kilpailuun ystävänsä pitkän ja sinnikkään suostuttelun jälkeen. Nyt reilu vuosi sen jälkeen hän kertoo, millaisia asioita voitto toi hänen elämäänsä. Mukaan juttuhetkeen ovat saapuneet myös Eedit, Madeleine ja Daniel, jotka Satu on selkävaivojensa vuoksi palkannut osa-aikaisiksi puutarha-apulaisikseen.

Kuvatekstissä lueteltu henkilöiden nimet, jotka kuvassa.

Kesä on alkanut ja puutarhatyöt Sadun pihalla ovat käynnistyneet. Vasemmalta alkaen puutarhuri Anne Töllikkö, puutarha-apulainen Eedit Koivunen, Kaunein Piha 2023 -voittaja Satu Mikkeli, puutarha-apulaiset Madeleine Kallio ja Daniel Kallio. Apulaiset ovat auttamassa, ettei Sadun vuosien työ pihalla pääse rapistumaan.

”Kilpailuvoitto tuli kreivin aikaan, sillä olimme juuri kärränneet pihalta kompostin pois ja kaataneet sen vierestä isoja kuusia sekä poistaneet niiden kannot. Näkyvällä paikalla oleva alue jäi autioksi enkä millään keksinyt, mitä sille tekisin”, Satu muistelee alkutilannetta.

500 euron arvoinen kilpailuvoitto toi puutarhuri Anne Töllikön paikalle. Yhteystiedot oli vaihdettu ja treffipäivä pihalle sovittu.

”Satu näytti minulle tyhjän paikan. Näen helposti, miltä asiat näyttävät valmiina ja kun katselin paikkaa, ajattelin heti, että mitä tahansa alueelle tehdäänkin, sen pitää sulautua taustalla olevaan maastoon ja sopia pihalla olevien muiden kasvien väreihin sekä niiden muotoihin. Aika nopeasti siinä sitten tuli erilaisia ideoita mieleen, joista tein Sadulle ehdotuksia”, Anne jatkaa.

istutuksia pihalla, vihreitä kasveja
Entisen kompostin paikalle syntyi uusi istutusalue. Pensaat ja puut pääsevät kukoistukseensa 1-2 vuoden sisällä.

Annen mukaan punainen lanka entisestä kompostialueesta syntyi nopeasti. Kasvien oma luonnollinen kasvutapa ja sulautuminen huomioitiin myös. Kasvivalinnat tehtiin yhdessä. Tontilla jo olleita kasveja hyödynnettiin niin ikään uudella istutusalueella.

hopeakuusi
Missä tahansa Sadun pihalla seisoo, näkee hopeakuusen.

Satu kiittelee Annen osaamista ja korostaa, että ammattilaisen kokonaisvaltainen ajattelu näkyi jo heti ensimmäisessä keskustelussa.

”Annelta tuli aivan nerokas idea, että istutetaan hopeakuusia lisää sen verran, että missä tahansa pihalla seisookin, aina näkyy yksi hopeakuusi. Havukasveina niitä voi ihailla talvisinkin. Istutimme kolme uutta hopeakuusta”, Satu lisää.

Varsinaisiin maanmuokkaus ja istutushommiin päästiin nopeasti kilpailun päätyttyä. Paljon ehdittiin tehdä vielä loppukesän aikana. Pensaat, puut ja muut kasvit juurtuivat yhtä lukuun ottamatta mainiosti. Tiukan savipitoisen maaperän vuoksi lapiot vaihdettiin kuitenkin pian kaivinkoneeksi.

istutuksia pihalla, vihreitä kasveja

”Kun lähtee tekemään pihaprojektia, se kannattaa tehdä alusta lähtien hyvin. Jos kaivaa vain pienen kuopan ja laittaa siihen kasvin, se voi näyttää kaksi vuotta hyvältä, mutta sitten se yleensä kuukahtaa. Ja jälleen pitää ostaa uusi kasvi. Toki onneakin näissä hommissa aina tarvitaan”, Anne neuvoo.

Kilpailu antoikin paljon enemmän

Kysymykseen, mikä oli tärkeintä Kaunein piha -kilpailussa, voittaja miettii hetken.

”Parasta tässä koko projektissa on ollut se, että olen saanut tutustua Anneen ja hänen suloiseen tyttäreensä. Olen saanut uusia ystäviä. Sitten tulevat tietenkin nämä uudistukset pihalla. Kauneus on aina katsojan silmissä. Yksi tykkää ruukkupuutarhasta, toinen viivoittimen tarkkuudella leikatuista pensaista, kolmas pitää rehevyydestä. Pidit sitten mistä tahansa, kannattaa ilman muuta lähteä mukaan, sillä tämä on tuonut niin paljon enemmän kuin pelkät istutukset ja kasvit”, Satu kannustaa.

ruostunut metallipenkki pihalla istutusten keskellä

Anne komppaa uutta ystäväänsä ja rohkaisee kaikkia tämän vuoden pihapuutarhureita mukaan.

”Usein saatamme sokaistua, kun katselemme samoja näkymiä vuodesta toiseen, emmekä näe pihoillamme, parvekkeillamme tai patioillamme sen mahdollisuuksia. Vaikka tuntuisi, ettei oma piha olisikaan kauneimman pihan arvoinen, on se kipinä kuitenkin ihmisen sisällä. Raadissakin olevat ihmiset näkevät kyllä puutarhan mahdollisuudet ja löytävät sen sielun”, Anne rohkaisee osallistumista miettiviä.

Hän jatkaa, että aina ei tarvitse kaataa kaikkea tai kaivaa kaikkea ylös, vaan kun ammatti-ihminen tulee paikalle, voi hän vinkata, miten alue hoidetaan takaisin sen alkuperäiseen loistoonsa. Pihapiiristään voi edelleenkin nauttia ilman, että se räjähtää käsiin.

”Olemassa olevien pihojen elvyttäminen ja piristäminen on minulle sydämen asia”, Anne lopettaa.

Tervetuloa mukaan Askolan Kaunein piha 2024 -kilpailuun! Uusien osallistujien lisäksi kilpailuun voivat ilmoittautua voittajaa lukuun ottamatta myös kaikki edellisvuoden osallistujat.

Kuvat: Satu Mikkeli ja Pirjo Lokka