Kunnanjohtajan tervehdys

Askolan kunnanjohtaja Annu Räsänen seisoo metsän keskellä kannettava tietokone kädessä. Blogitekstin kuvituskuva

Hienoa julkaista uusi blogikirjoitus juuri tällaisena aurinkoisena ja lämpöisenä toukokuun päivänä. Kesä on toden teolla alkanut ja näyttänyt aurinkoisuudellaan parhaat puolensa. On päättäjäisten ja valmistujaisten aika. Lapset kirmaavat ansaituille kesälomilleen ja saavat aikuisetkin muistamaan vapauden tunteet, kun koulutodistukset jaettiin ja toivotettiin kaikille hyvää kesää. Moni on uurastanut lukuvuoden aikana päästäkseen seuraavalle luokalle, päästäkseen haluamaansa lukioon, ammattikouluun, suorittaakseen ammatillisen tutkinnon tai saadakseen päättötodistuksen. Haluan onnitella jokaista ammattiin valmistunutta, peruskoulun päättötodistuksen saanutta ja ylioppilaaksi valmistunutta! Onneksi olkoon!

Askolan kunnassa on myös uurastettu. Kuntien kevätkausi on täynnä tekemistä. Valmistelemme vuoden 2023 tilinpäätöstä, toteutamme vuoden 2024 tavoitteita investointeineen ja raportoimme osavuosikatsauksessa alkuvuoden toiminnasta. Ilokseni voin todeta, että vuoden 2023 tilinpäätös näyttää noin puoli miljoonaa euroa positiiviselta. Ylijäämä kirjataan kuntataloudessa taseelle kertyneisiin ylijäämiin. Tämä toimii puskurina, kun tulevina vuosina tulemme olemaan hyvin haastavassa taloudellisessa tilanteessa. Tulevaisuuden tasapainon hakeminen tulee meilläkin välttämättä eteen. Olemme hyvällä mallilla tälle vuodelle suunniteltujen suurimpien investointien osalta. Askolan koulukeskuksen A-osan purku on toteutettu ja kesän aikana uuden lukion tilojen rakentaminen koulukeskuksen yhteyteen alkaa. Samassa hankkeessa toteutetaan myös C-osan ilmanvaihtokorjaukset. Askolantien kevyenliikenteen väylän hankesuunnitelma etenee. Valtuusto hyväksyi toukokuussa Monninkylän koulun alueen asemakaavamuutoksen, jonka myötä Monninkylän koulun vaihe II on mahdollista toteuttaa. Monia kokonaisuuksia olemme tänä vuonna aktiivisesti edistäneet. Eniten olemme kuntalaisilta saaneet kiitosta verkkosivuista ja näin kesän kynnyksellä myös toteutuneista Takajärven uimarannan kunnostuksista.

Moneen kotiin on Askolassa nyt keväällä postitettu kuntaliiton kysely, jolla kartoitetaan asukkaiden ajatuksia kunnasta. Kyselyyn voi vastata joko paperiversiota käyttäen ja palautuskuoren mukana postiin palauttaen tai sähköistä verkkosivukyselyä käyttäen. Kysely toteutetaan useammassa kunnassa samasisältöisenä yhtä aikaa. Vastauksista saamme tärkeää tietoa asukkaidemme kokemuksista eri palveluidemme suhteen. Toivottavasti pääset vastaamaan kyselyyn, mikäli olet sen postiisi saanut.

Jokaisella meillä on oma tapamme viettää kesää. Joillekin kesä tarkoittaa mahdollisuutta innostua puutarhasta, kasvattaa kukkia ja salaattia, tutkia kuinka kasvun ihme toteutuu. Toisille kesä merkitsee matkustamista ja museoihin tutustumista, konsertteja tai kirjojen ahmimista. Joku ottaa kesänsä vastaan konetta korjaten ja kaareutuvia sorateitä pitkin päristäen. Moni nauttii myös luonnon antimista kalastaen, marjastaen tai muuten vain luontokylpyjä ottaen. Askolan kunta on lähettänyt jokaiseen kotiin postitse kesäkirjeen, josta löydät kunnan tarjontaa tänä kesänä. Lisäksi Askolan kunnan verkkosivujen tapahtumakalenteriin kannattaa tutustua ja vilkuilla kylien kesätapahtumia ja mitä kaikkea tekemistä yhdistykset ja järjestöt ovat kesälle suunnitelleet. Mikäli huomaat, että kalenterista puuttuu vaikkapa jokin kylätapahtuma, niin vinkkaathan kylän aktiiveja päivittämään tiedot kunnan tapahtumakalenteriin.

Minulle kesä saa tulla juuri sellaisena kuin se tulee. Kesä tulee aina kuitenkin tässä hetkessä, mutta usein muistoja menneestä mukanaan tuoden. Alla pieni runontapainen, jonka äitini on kirjoittanut minun ollessani noin 8-vuotias. Runo tuli mieleeni, kun ajellessani Askolassa näin useista pihapiireistä kohti tietä kurkottelevat kauniit violetin ja sinisen sävyiset sireenin kukat.

Jo kukkii sireenit,
mikä sai sen aikaan?
Tunnetko tuoksun,
uskotko taikaan?
Loihdittu hurmaavaan väriloistoon on maa,
kuuletko järven takaa käen kukuntaa?
Tuuli otsaani hiljaa silittää,
syliinsä lehvästön sulkee,
linnuille hymyää.

Haluan toivottaa sinulle rentouttavaa ja kaikilla aisteilla nautittavaa kesää!

Annu Räsänen