Kuntastrategia ohjaa kunnan toimintaa pitkällä aikavälillä

Askolan kunnanjohtaja Annu Räsäsen kuva. Kuvassa keltaista taustaa ja Annulla valkoiset vaatteet päällä.

Askolan kunnanvaltuusto hyväksyi Askolan päivitetyn kuntastrategian kokouksessaan 12.8.2024. Askolassa uusi kuntastrategia otettiin käyttöön valtuustokauden alkaessa. Toimintaympäristön jo valtuustokauden alun jälkeen muututtua nähtiin tarpeelliseksi tarkastella kuntastrategiaa uudelleen. Strategiaamme tehtiin nyt pieniä tarkennuksia, mutta tärkeimmät strategiset painopisteet: elinvoima ja hyvinvointi säilyivät.

Kuntalain mukaan jokaisessa kunnassa on oltava kuntastrategia, jossa valtuusto päättää kunnan toiminnan ja talouden pitkän aikavälin tavoitteista. Kuntastrategian tulee ohjata kunnan toimintaa ja huomioida keskeisiä kysymyksiä palvelujen tuottamisen ja järjestämisen suhteen. Myös asukkaiden osallistaminen täytyy kuntastrategiassa näkyä.

Kuntastrategian arvot ovat henkilöstön ohjenuorana kaikessa toiminnassa. Haluamme toimia arvojemme mukaisesti. Strategiset tavoitteet puolestaan ovat pidemmän aikavälin tavoitteita, jotka kunnassa viedään jokaiseen talousarviokirjaan toimenpiteiksi jalostettuina. Toimenpiteiden onnistumista mitataan aina osavuosikatsauksissa ja tilinpäätöksen yhteydessä.

Olen iloinen, että sain kuulla kuntastrategian olevan Askolan kunnan henkilöstöllä jo nyt osa jokapäiväistä tekemistä. Ollakseen tosiasiassa toimintaa arjessa ohjaava työkalu, on strategian oltava riittävän helposti lähestyttävä ja omaan työhön riittävän ketterästi sovellettavissa. Toivon myös, että asukkaillekin Askolan kuntastrategia olisi mahdollisimman mukavaa luettavaa.

Mitä sinä ajattelet arvoistamme? Positiivisuus, joustavuus, kestävyys, osallisuus, turvallisuus ja rohkeus ovat kuntastrategiaamme määriteltyjä arvoja. Näiden arvojen mukaisesti haluamme toimia työssämme. Tiedostan, että kaikkeen emme kuntana yllä, sillä tehtäväkenttämme on usein myös tarkoin lailla säänneltyä ja tällöin poikkeuksia tai joustoa ei ole mahdollista toteuttaa.

Arvojen lisäksi tärkeä osa strategiaa ovat strategiset tavoitteemme. Niitä on päivitetyssä strategiassa yhteensä kuusi. Yritysmyönteisyys, kestävä talous, osallistava ja avoin toimintapa, asukkaiden ja henkilöstön terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen, turvallinen ja viihtyisä elinympäristö, ajanmukainen palveluverkko. Nämä tavoitteet ohjaavat toimintaamme ja näiden pohjalta teemme toimia ja mittaamme niissä onnistumista. Emme suinkaan ole täydellisiä, ja matkaa kohti tavoitteita on taitettavana.

Yhteinen suunta ja halu toimia parhaalla mahdollisella tavalla ja myönteisellä asenteella auttavat meitä etenemään ja saavuttamaan tavoitteita, jotka valtuusto meille on asettanut. Tulevien vuosien kuntien rahoituspohja tulee olemaan aiempaa pienempi. Tämä tarkoittaa sitä, että uusia avauksia emme voi juurikaan tehdä. Meidän on toimittava tehokkaasti, jotta saavutamme tavoitteitamme niukkenevassa taloustilanteessa.

Annu Räsänen, kunnanjohtaja