Liikunnan harrastaminen lisää hyvinvointia ja edistää terveyttä

Kevätaurinkoinen tervehdys kotiisi Askolan kunnantalolta!

Ollaan menossa jo mukavasti kohti aurinkoisia hankikantoja ja keväisiä hiihtoretkiä. Toivottavasti mahdollisimman moni pääsee perheen ja ystävien kanssa tallettamaan kaiken sen D-vitamiinin, jota keväinen ulkoilukeli parhaimmillaan voi tarjota.

Lapsuudesta muistan, kun erityisesti kevätkeleillä kuljimme kouluun potkureita apuna käyttäen ja neonkeltaiset isotupsuiset pipot päässä pomppien. Kotona kävimme pyörähtämässä vain pikaisesti koulun jälkeen ja useimmiten koulureppu vaihtui luistinpussiin. Luistelu maistui meille useita tunteja kerrallaan ja lopulta väsyneinä ja nälkäisinä päivän puuhista potkuttelimme ystäväporukalla koteihin ruokaa etsimään. Uni maistui erittäin makealta hyvän ulkoilun ja liikunnan päätteeksi.

Myöhemmin aikuisuudessa ja perheen perustamisen myötä kevät on yleensä tarkoittanut hiihtoladuille pyrkimistä. Joskus olen ladulla vetänyt perässäni rattikelkassa istuvia kahta lasta, toisinaan olen saanut vetoapua myös perheen koiralta. Koiraladuilla vauhti onkin sitten todella päätä huimaavaa. Hiihtäjä itse pääsee tekemään töitä oikeastaan vain ylämäkiosuuksilla.

Askolaan viime syksynä asettautuneena en ole ehtinyt vielä kaikkiin upeisiin luontoliikuntakohteisiin tutustua. Aion latujen ohella perehtyä uimarantoihin, metsäpolkuihin ja kallioisiin erämaajärviin. Lisäksi odotan, että pääsen Porvoonjoelle melontaretkelle.

Miksi puhun kunnanjohtajana tästä? Kuntalaisten hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen on yksi osa kunnan tehtäväkenttää. Tutkimusten mukaan luontoliikunta laskee verenpainetta, rauhoittaa mieltä, vähentää stressiä ja luo hyvää mieltä. Mielen terveys on tänä päivänä kansanterveyden haaste. Kuinka pidämme huolta lasten, nuorten ja kaiken ikäisten mielen hyvinvoinnista ennaltaehkäisevästi? Yhtenä vastauksena kysymykseen on koko elämän mittainen liikunnan harrastaminen.

Liikunnan ei tarvitse olla kilpailua tai joukkuetoimintaa, liikunta voi olla metsässä samoilua ja terveyden edistämistä luonnon ääniä kuunnellen. Jokaiselle löytyy oma tapansa nauttia näistä luonnollisista iloista.

Tulehan rupattelemaan, jos bongaat minut liikkumassa Askolassa!

Aktiivista ja liikunnallista kevättä toivottaen,

Annu Räsänen
kunnanjohtaja