Askola panostaa oppimiseen ja investoi yli 5 miljoonaa euroa uuteen koulukeskukseen – lukio profiloituu yrittäjyys- ja työelämäpainotteiseksi

Askolan kunta investoi ja uudistaa kirkonkylän koulukeskusta mittavasti ja kokonaisvaltaisesti. Kunta remontoi Linnankoskentiellä sijaitsevan koulukeskuksen tiloja ja rakentaa kokonaan uudet tilat lukiota varten.

havainnekuva Askolan uudesta lukiosta. kuvassa valkoinen iso rakennus, pihalla ihmisiä välitunnilla
Havainnekuva Askolan uudesta lukiosta.

Investointihankkeen kokonaiskustannusarvio on noin 5,2 miljoonaa euroa ja se kattaa sekä uudisrakentamisen että remontin. Uudet tilat on tarkoitus ottaa käyttöön lokakuussa 2025. Samalla Askolan lukio profiloituu yrittäjyys- ja työelämäpainotteiseksi. Alun perin investointihanke oli suunniteltu aloitettavaksi vuonna 2025, mutta Askolan kunnanvaltuusto päätti aikaistaa hankkeen aloittamista.

Tilat tarjoavat valinnanvaraa

Uudet lukiotilat sijoitetaan koulukeskuksessa puretun A-siiven paikalle, johon nousee betonielementtirunkoinen noin 1000 neliömetrin laajuinen uudisrakennus. Rakennukseen tulee muunneltavien opetustilojen lisäksi monitoimitiloja, jotka ovat koko koulukeskuksen ja kunnan nuorisotoimen käytössä.

Investointihankkeesta vastaava palvelualuejohtaja Esko Halmesmäki kertoo, että käyttäjät ovat olleet mukana suunnittelussa jo alusta lähtien.

”Kiinnitimme huomioita käytettävyyteen. Normaalien luokkatilojen lisäksi rakennukseen tulee myös muita oppimisympäristöjä. Oppilaille on myös varattu omaa työskentelytilaa. Tiloista tulee väljät, muunneltavat ja ne sopivat monenlaiseen toimintaan. Suunnittelussa huomioitiin niin nykyajan tekniset kuin laadullisetkin vaatimukset. Uusinta tekniikkaa hyödynnetään mm. energiaratkaisuissa ja turvallisuudessa”, hän toteaa.

Lukiosta yrittäjyys- ja työelämäpainotteinen

Lukion rehtori Jaana Sunnvik painottaa, että meneillään on rakennusinvestoinnin lisäksi lukion sisäinen uudistus.

”Uuden lukiorakennuksen myötä haluamme kehittää ja uudistaa lukion toimintaa. Olemme pohtineet, mikä olisi lukion yhteinen tekijä ja vahvuus, joka olisi se meidän juttumme. Vahvimmin esiin nousi yrittäjyys ja työelämä. Painotusta puoltaa 2021 käyttöönotettu lukion opetussuunnitelma, joka velvoittaa vahvistamaan opiskelijoiden yrittäjyys- ja työelämäosaamista. Nuorten kiinnostus yrittäjyyttä ja työelämää kohtaan on kasvanut jatkuvasti”, Sunnvik toteaa.

Lukion painotus ei Sunnvikin mukaan luo erillisiä valintakriteerejä, sillä yrittäjyysopinnot ovat vapaasti valittavissa kaikille lukio-opiskelijoille. Painotukset näkyvät koulun arjessa esimerkiksi nostoina opettajien omissa oppiaineissa, vierailuina ja tapahtumina. Profiloituminen näkyy kansainvälisessä toiminnassa ja korkeakouluyhteistyössä mm. erilaisissa yhteistyöprojekteissa.

”Lukiossa opiskellaan edelleen yleisen opetussuunnitelman mukaisesti, mutta asioita tarkastellaan ja tehdään osittain eri tavoilla. Toiminnassa painotetaan oman paikkakunnan mahdollisuuksia ja askolalaista yritysyhteistyötä”, hän lisää.

Investointihanke elinvoiman vahvistaja

Askolan kunnanjohtaja Annu Räsänen on tyytyväinen, että Askolan kunta pystyy tarjoamaan asukkailleen oppimispolun aina esiopetuksesta ylioppilaaksi asti.

”Oma uusi moderni lähilukio on Askolan elinvoimaa voimakkaasti vahvistava tekijä. Lukion uudistuneet tilat voivat innostaa nuoria opiskelemaan kotikunnassaan. Lukio voi houkutella lisäksi uusia asukkaita Askolaan. Veikko Pohjanpellon säätiö edistää Askolassa lukiolaisten hyvinvointia merkittävällä tavalla tämän investoinnin kautta”, Räsänen iloitsee.

Koulukeskusinvestointi ja lukiouudistus tiiviisti:

• Päätös uuden lukion rakentamisesta tehtiin 11/2023
  • Askolan lukio rakennetaan nykyisen Askolan koulukeskuksen yhteyteen Linnankoskentie 49, jossa toimivat myös Askolan alakoulu ja Askolan yläkoulu.
  • Samassa yhteydessä koulukeskuksen C-osan tiloja remontoidaan ja lvis-tekniikkaa uusitaan.
  • Hanke toteutetaan KVR-urakkana (kokonaisvastuu-urakka) jolloin urakoitsija ottaa tehtäväkseen myös rakennussuunnittelun. Suunnitteluvastuu on rakennuttajan sijaan urakoitsijalla.
  • Koulukeskuksen A-osa purettiin 2/2024.
  • Rakentaminen alkoi 5/2024 ja jatkuu syksyyn 2025.
  • Noin 1000 neliömetriä käsittävän uudisrakennuksen arvioitu valmistuminen 8/2025, käyttöönotto 10/2025 mennessä.
  • Investoinnin kokonaiskustannusarvio 5,2 miljoonaa euroa.
  • Hanke työllistää yhteensä noin 40–50 henkeä.
  • Suunnittelu ja rakentaminen tapahtuvat yhtä aikaa.
  • Hankeen etuja: osaavan henkilöstön joustava hyödyntäminen, tilojen tarjoamat mahdollisuudet opiskelijoiden sekä vapaa-ajan ja harrastustoiminnan käyttöön.
  • Lukio kehittää toimintaansa profiloitumalla yrittäjyys- ja työelämäpainotteiseksi lukioksi.
  • Veikko Pohjanpellon säätiön rahoitus hankkeesta on noin puolet.

kunnanjohtaja Annu Räsänen
Rakennushanke: palvelualuejohtaja Esko Halmesmäki, Elinympäristö