Päiväni kunnanjohtajan kanssa

Pienimuotoisen tapahtuman eli retkipäivän suunnitteleminen, toteuttaminen, kuvaaminen ja tiedottaminen olivat askolalaisen Tiitus Maukosen Askolan kunnassa tehdyn ja hänen opiskeluihinsa liittyneen harjoittelun yksi tehtävistä.

Tiituksen laatima ohjelma Askolan luontokohteiden esittelemiseksi kunnanjohtajalle:

1. Askolan hiidenkirnut
  2. Takajärven uimaranta ja pitkospuureitti
  3. Vahijärven laavu -> vaihto: Vahijärven uimapaikka
  4. Kuntorata ja frisbeegolf-rata Askolan kirkonkylällä

Retkemme alkoi varhain aamulla, kun suuntasimme kohti Askolan tunnettuja hiidenkirnuja. Näiden jääkauden aikojen muovaamien pyörteiden äärellä tunsi todella olevansa luonnon historian keskellä. Keskustelimme kirnujen synnystä ja niiden historiasta.

Askolan kunnanjohtaja Annu Räsänen ja harjoittelija Tiitus Maukonen Askolan hiidenkirnuilla.
Vasemmalla Askolan kunnanjohtaja Annu Räsänen ja oikealla askolalainen opiskelija Tiitus Maukonen.
Askolan hiidenkirnuille johtavat puuportaat. Metsämaisemaa.
Laskeutumisessa auttavat kirnuille johtavat puuportaat.
Askolan hiidenkirnut
Luonnon taideteos.
Askolan hiidenkirnuille johtavan polun varrella oleva kivi.
Tervetulleeksi alueelle toivottaa Hiisi-kivi.

Päivän toinen kohteemme oli Takajärvi, joka on tunnettu hyvälaatuisesta vedestään ja kauniista maisemistaan. Saapuessamme järvelle, sen tyyneys ja kauneus tekivät meihin vaikutuksen. Kävimme kävelyllä järven ympäristössä ja pysähdyimme hetkeksi ihailemaan näkymiä.

Takajärven pintaa.

Takajärven laituri.

Pitkospuut metsässä.

Vahijärven laavun sijaan päätimme käydä etsimässä Vahijärven uintipaikkaa, jota kunnanjohtaja ei aiemmista yrityksistään huolimatta ollut vielä  löytänyt. Tällä kertaa oppaan ollessa matkassa mukana, uimapaikka laitureineen ja uimakoppeineen löytyivät ensiyrittämällä 😉 Uimapaikka ei ole kovalla käytöllä uintimielessä, mutta kalastajia ja maiseman ihailijoita alueella näkee usein.

Vahijärven laavulla voit nauttia omasta rauhasta ja samalla lämpöisestä kesäpäivästä paistamalla makkaraa ja nauttimalla eväitä.

Päivän päätteeksi hyppäsimme pyörien selkään ja lähdimme pyöräretkelle. Reitti kulki kauniin metsän halki, tarjoten monipuolisia maisemia ja sopivasti haastetta. Pyöräily luonnon keskellä oli täydellinen tapa päättää retkipäivämme.

teksti ja kuvat:
Tiitus Maukonen