Lukioinvestointi

Askolan koulukeskus uudistuu: lukiolle uudet tilat 2024-2025, lukiosta yrittäjyys- ja työelämäpainotteinen

kuvassa pöytä, jonka päällä kalenteri ja viivotin, vieressä oranssi tuoli

Taustaa investointihankkeelle

• Epävarmuus lukion nykyisten tilojen jatkumisesta käynnisti suunnittelun ja vauhditti päätöksentekoa.
  • Alkuperäistä aikataulua (2025-2026) aikaistettiin vuodella (2024-2025).
  • Kokonaistaloudellisesti järkevimmäksi nähtiin uusien tilojen nopea valmistuminen.
  • Uusi aikataulu mahdollisti säästön väliaikaistilojen vuokraamisessa ja koulukeskuksen iv-peruskorjauksen yhdistämisen samaan urakkaan.

Piirroskuva uudesta lukiosta. Kuvassa valkoinen talo, pihalla ihmisiä ja pihapelejä sekä vihreitä puita

Alakoulusta ylioppilaaksi samassa kunnassa

• Oma uusi moderni lähilukio vahvistaa Askolan elinvoimaa voimakkaasti.
  • Se sitouttaa nykyisiä kuntalaisia asumaan kotikunnassaan ja houkuttelee uusia asukkaita Askolaan.
  • Toisin kuin muissa pienissä maalaiskunnissa Askolan nuoret voivat käydä koulua ensimmäisestä luokasta ylioppilaaksi asti omalla paikkakunnalla.

Kuvassa kolme nuorta punatiilisen talon edessä.

Askolan kunnan mittava panostus koulutukseen ja oppimiseen

• Askola investoi yli 5 milj. eur uuteen koulukeskukseen.
  • Samalla lukio profiloituu yrittäjyys- ja työelämäpainotteiseksi.
  • Askolan lukio rakennetaan kirkonkylän koulukeskuksen yhteyteen (Linnankoskentie 49), jossa toimivat myös Askolan alakoulu ja Askolan yläkoulu.
  • Samassa yhteydessä koulukeskuksen C-osan tiloja remontoidaan ja lvis-tekniikkaa uusitaan.
  • Hankkeen etuja:
    – osaavan henkilöstön joustava hyödyntäminen
    – tilojen tarjoamat mahdollisuudet opiskelijoiden sekä vapaa-ajan ja harrastustoiminnan käyttöön.

Kuvassa rakennustyömaa, jossa nosturi, aitoja ja rakennuksen elementtejä.

Numeroita ja avaintietoja

• Investoinnin kokonaiskustannusarvio on noin 5,2 miljoonaa euroa.
  • Veikko Pohjanpellon säätiön rahoitus hankkeesta on noin puolet.
  • Noin 1000 neliömetriä käsittävän uudisrakennuksen arvioitu valmistuminen on 8/2025 ja käyttöönotto 10/2025 mennessä.
  • Hanke työllistää yhteensä noin 40–50 henkeä.
  • Suunnittelu ja rakentaminen tapahtuvat yhtä aikaa.

Rakennustyömaa, jossa oranssi kaivinkone sekä betonielementtiseiniä

Lukiosta yrittäjyys- ja työelämäpainotteinen

• Lukion painotus ei luo erillisiä valintakriteerejä, sillä yrittäjyysopinnot ovat vapaasti valittavissa kaikille lukio-opiskelijoille.
  • Lukiossa opiskellaan yleisen opetussuunnitelman mukaisesti, mutta asioita tarkastellaan ja tehdään osittain eri tavoilla.
  • Toiminnassa painotetaan oman paikkakunnan mahdollisuuksia ja askolalaista yritysyhteistyötä.
  • Painotukset näkyvät koulun arjessa esimerkiksi nostoina opettajien omissa oppiaineissa, vierailuina ja tapahtumina.
  • Profiloituminen näkyy kansainvälisessä toiminnassa ja korkeakouluyhteistyössä mm. erilaisissa yhteistyöprojekteissa.

Kuvassa rakennustyömaa, jossa soraa, kaivinkone, betonielementteja sekä valkoinen rakennus

Tilojen suunnittelu ja toteutus

• Hanke toteutetaan KVR-urakkana (kokonaisvastuu-urakka) jolloin urakoitsija ottaa tehtäväkseen rakennussuunnittelun. Suunnitteluvastuu on rakennuttajan sijaan urakoitsijalla.
  • Huomio tilojen käytettävyyteen. Normaalien luokkatilojen lisäksi rakennukseen tulee myös muita oppimisympäristöjä.
  • Opiskelijoille omaa työskentelytilaa.
  • Tiloista väljät ja muunneltavat. Tilanjakoseinillä tilat jaettavissa.
  • Tilat sopivat monenlaiseen toimintaan.
  • Suunnittelussa huomioitu nykyajan tekniset kuin laadulliset vaatimukset.
  • Uusinta tekniikkaa hyödynnetään mm. energiaratkaisuissa ja turvallisuudessa.
Kaavio, jossa esitetään rakennusaikataulu, koristeellinen
Kuvan saa isommaksi sitä klikkaamalla.

Hankkeen vaiheet ja aikataulusuunnitelma

Aikataulu perustuu suunnitelmiin ja on suuntaa antava – muutokset ovat mahdollisia!