Iltapäivätoiminta tulee rakentaa jatkumona varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen kasvatustehtävälle, ja sen lähtökohtana ovat perusopetuksen yleiset kasvatustavoitteet. Toiminnalla on myös oma erityisluonteensa, jossa painottuu laadukas vapaa-ajan toiminta. Lapsuudessa ja varhaisnuoruudessa itsenäisyys lisääntyy vähitellen, mutta lapsi tarvitsee vielä aikuisen turvaa, läsnäoloa ja ohjausta. Iltapäivätoiminnan järjestämisen lähtökohtana on turvallisen kasvuympäristön tarjoaminen lapselle koulupäivän jälkeen. Tarkoituksena on tukea lapsen kasvua ja kehitystä, luoda perustaa hyville vapaa-ajanviettotavoille ja auttaa perheitä kasvatustehtävän toteutumisessa. Lisäksi tarkoituksena on ennaltaehkäistä riskitekijöitä, jotka liittyvät lapsen valvomattomaan ajankäyttöön ja yksinoloon. Toiminnalla pyritään edistämään yhteiskunnallista tasa-arvoa ja ehkäisemään syrjäytymistä.
Iltapäivätoiminnassa painotetaan lapsen omia kokemuksia. Lapsille tarjotaan mahdollisuus osallistua iltapäivätoiminnan suunnitteluun ja toteutukseen. Iltapäivätoiminta on ryhmätoimintaa, ja ryhmää ohjaavat säännöt ja arvot muovaavat osaltaan lasten sosiaalista kasvua. Toiminnan suunnittelun lähtökohtana ovat yksilölliset ja yhteisölliset sekä sosiaaliseen kasvuun liittyvät näkökohdat.
Tavoitteena on tarjota lapselle hänen tarpeensa huomioivaa, monipuolista ja virkistävää toimintaa sekä antaa myös mahdollisuus lepoon sekä itsekseen oloon. Koulupäivän aikana tapahtuneet asiat tulee mahdollisuuksien mukaan ottaa toiminnassa huomioon. Oppilaille tarjotaan joka päivä välipala.
Kotien työtä tuettaessa lähtökohtana on, että lapsen huoltajilla on ensisijainen vastuu lapsen kasvatuksesta. Ohjaajilla on iltapäivätoiminnassa ammatillinen vastuu lapsen kasvatuksesta. Iltapäivätoiminta tukee yhdessä oppilashuollon henkilöstön kanssa lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia ja koulunkäyntiä. Lapset eivät saa joutua kiusaamisen, häirinnän tai väkivallan kohteiksi.