kävelijä, josta näkyvät vain jalan alaosat ja kengät

Ihana kävelyreitti maalaismaisemassa

Kirkonkylältä alkaa 3,5 km pituinen Etujärven merkitsemätön maisemareitti.

Reitti kulkee Askolantietä kirkon (parkkipaikka 1) ja hautausmaan (parkkipaikka 2) ohi kääntyen Jäppiläntielle. Reitti jatkuu Jäppiläntieltä kohti Etujärven Tuomirantaa. Jäppiläntieltä on viitta Tuomirantaan (parkkipaikka 3). Parkkipaikalta reitti kulkee ensin koirien uimarannan ohi ja sen jälkeen ohi kunnan ylläpitämän Takajärven uimarannan.

Tästä alkaa reitin viehättävin osuus. Lyhyehkö pitkospuuosuus kulkee järvien väliin jäävällä soistuneella suoalueella. Tämä hetteikkö on ennen yhdistänyt Etu- ja Takajärven toisiinsa niin, että järvi on ollut yhtenäinen. Pitkospuiden jälkeen polku nousee mäkeen ja reitin pohjoispuolella on mahdollisuus ihailla Käärtönkallion lehtomaista kallioaluetta vanhoine mäntyineen.

Mäen jälkeen polku kaartuu etelään ja kulkee Etujärven myötäisesti takaisin kohti kirkonkylää ensin Takalantietä ja sitten Nalkkilantietä, joka vie takaisin Askolantielle.

Reitille voi saapua kolmen eri parkkipaikan kautta:

1. Askolantie 23, 07500 Askola
  2. Askolantie 22, 07500 Askola