mies kiipeää kallioseinää pitkin ylöspäin

Seikkailun nälkään

Askolan monet korkeat ja jylhät kalliot tarjoavat kiipeilijöille eritasoisia haasteita. Askolassa voit harrastaa kiipeilyä luonnon omilla kiipeilyseinämillä Nalkkilan Släbissä ja Haukankalliolla. Sukella metsän siimekseen ja käy seikkailuun!

Nalkkilan Släbi

Vanhan soranottomontun laitamalta esiin paljastunut sileäpintainen ja loiva kallio toimii nykyisin erityisesti ulkopaikkakuntalaisten suosimana kiipeilykohteena. Kiipeilijöitä matkustaa Nalkkilaan ympäri Suomea. Kallionpinta antaa kiipeilijöille uniikkia haastetta, sillä se on harvinaisen sileä. Nalkkilan Släbiltä löytyy yli 20 erilaista kiipeilyreittiä. Reittejä varten kallioon on porattu kiinnikkeet turvaköysiä varten. Släbin juurelle pääsee ajamaan autolla, joten kiipeilyvarusteita ei tarvitse kantaa paikalle pitkää matkaa. Parkkitilaa on runsaasti Släbin edessä olevalla hietikolla. Släbille on siis helppo tulla. Kallion edessä pääsee hyvin myös paistattelemaan aamupäivän auringossa. Palvelut löytyvät läheltä, sillä kirkonkylälle Släbiltä on vain 3 kilometrin matka.

Haukankallio

Haukankallion erikoisuuksiin kuuluvat isokokoinen kivilippa sekä sen päälle muodostuva, kalliosta esiin työntyvä jättiläismäinen kasvoprofiili. Haukankallion 100 metriä pitkältä ja korkeimmiltaan 18 metriä korkealta seinämältä löytyy seitsemän kiipeilyreittiä. Kasvoprofiili ja kiipeilyreitit sijaitsevat kallion lounaspuolella, lähellä metsäautotietä. Kalliojyrkänne piiloutuu tiiviin puuston taakse, joten astuessa tieltä metsään saattaa pystysuora kallionseinämä tulla yllätyksenä vastaan. Haukankallion alue on yksi Askolan luonnon ja maisemansuojelun kannalta valtakunnallisesti arvokkaista kallioalueista.