maisemaa Askolan Korkeakalliolta kuvattuna, metsää, peltoa ja rakennuksia

Jylhiä kalliomaisemia ja jännitystä

Juornaankylässä eli Askolan koillispuolella sijaitseva Korkeakallio on luokiteltu luonnon- ja maisemansuojelun kannalta arvokkaaksi kallioalueeksi. Korkeakallio on lähes kiinni sen ohi mutkittelevassa Myrskyläntiessä. Korkeakallion reunamat muodostuvat eritasoisista kalliojyrkänteistä. Kallion korkein kohta kohoaa 82 metriin merenpinnasta. Kallion korkeimmalta kohdalta on vielä mahdollista löytää siellä sijainneen kolmiomittaustornin perustukset. Kallion päällä liikkuessa kannattaa kiinnittää erityistä huomiota turvallisuuteen, sillä kalliota tutkiessa voi yhtäkkiä huomata seisovansa lähellä pystysuoraa pudotusta. Kallion eteen avautuvat avarat pelto- ja metsämaisemat.

Korkeakalliolla olevaan Kerpeikkarin luolaan liittyy tarina Suomen pahamaineisimmasta murhamiehestä 1850-luvulta. Kerpeikkarin eli Juhani Adaminpojan on kerrottu piileskelleen Korkeakallion suojissa, josta hän vaani uhrejaan ja kävi varastamassa itselleen ruokaa. Kallion alta löytyy useita onkaloita ja syvennyksiä, joiden tutkiminen siivittää etsimään Kerpeikkarin piilopaikkaa.