järven pinta, sinistä vettä

Erämaajärven taikaa

Askolan kirkasvetisin ja syvin järvi eli Vähäjärvi sijaitsee metsien ympäröimänä Askolan kirkonkylältä koilliseen. Järven ranta-alue on asumatonta, yhtä kesämökkiä lukuun ottamatta.

Jyrkkien Vähäjärvenkallioiden päältä, kelopuiden ja käkkärämäntyjen lomasta, avautuu rauhoittavan kaunis järvimaisema. Sieltä on usein mahdollista seurailla järveä asuttavia vesilintuja. Rannalta voi useasta kohtaa pulahtaa uimaan. Alueen vaihteleva maasto kutsuu tutkimaan rantaa jokaista kallion koloa myöten. Maastoon on muodostunut kulkureittejä, mutta merkittyjä reittejä ei alueelta löydy. Tämän erämaajärven alue on paikallisten suosimaa virkistysaluetta.

Alueella liikkuminen perustuu jokamiehen oikeuksiin. Ranta-alueet ovat pääosin yksityisessä maanomistuksessa. Tulenteko on alueella kielletty. Kulku kallioiden päälle käy kallion pohjois- ja eteläpuolilta, mutta nousu voi olla ajoittain haasteellista.

harmaavalkopunainen pikkulintu istuu kivellä