Vakkolankoski. Kuohuja, kallioita ja rakennuksia.

Kosken kuohuissa

Vakkolankoski on yksi Porvoonjoen suurimmista koskista. Varsinkin keväisin jäiden lähdön aikaan Vakkolankosken kuohut ovat näyttävä ja komealta kuulostava näky. Koskipaikka tulee meloessa kokonaan kiertää teitä pitkin. Kosken voimaa on osattu hyödyntää aina 1500-luvulta lähtien, jolloin paikalla on toiminut mylly. Nyt patoa hyödynnetään tuottamalla siitä sähköä. Kosken yläjuoksua voi katsella Vakkolan historialliselta kaarisillalta, jonka kaiteita kesäisin koristavat tulipunakukat paikallisen kirjailijan, Johannes Linnankosken romaanin siivittämänä.

Kosken alajuoksun rantakalliolla on vesitilanteesta riippuen nähtävissä useita hiidenkirnuja, jotka ovat syntyneet kosken pyörteissä. Hiidenkirnujen bongailu on haasteellista liukkauden rantakivien takia. Korkean veden aikaan kirnut pysyttelevät kokonaan veden alla. Kulku rantakalliolle käy Monninkyläntien puolelta eli kosken alajuoksun suunnasta.

Tervetuloa kokemaan kosken kuohut!