Askolan kotiseutumuseo kuvattuna ulkoapäin.

Kulttuurin nälkään

Askola on yksi maamme vanhimmista asuinpaikoista. Jo noin 10 000 vuotta sitten ensimmäiset ihmiset tulivat alueelle, meren rannalle. Rikas ja monipuolinen kivikautinen arkeologinen kokoelma on nähtävillä kotiseutumuseossa ja on ehdottomasti tutustumisen arvoinen.

Askola on myös tunnettu leipäpitäjä. 1800-luvun lopulta alkaen ruisleipä oli pitäjän tärkein myyntituote. Näyttelyssä esitellään leivän tie kuvin ja esinein, viljan kylvöstä leivän torimyyntiin. Voit tutustua maatalousesineistön lisäksi vanhoihin kulkuvälineisiin, kuten hevosrattaisiin ja rekiin sekä puiseen polkupyörään, joka 1900-luvun alussa oli kansanpyörä. Se on yksi museon aarteista! Museokaupasta voit ostaa matkamuistoja kuten kirjoja ja kortteja sekä lautapelejä, joissa museohiiret Aino ja Väinö seikkailevat.

Askolan kotiseutumuseo sijaitsee aivan Askolan kirkon kupeessa, vanhassa viljamakasiinissa.

Askolan kotiseutumuseo kuvattuna sisältäpäin.