hiidenkirnu Askolassa, graniittiin porautunut reikä

Koe luonnon ihmeet ja metsän rauha Askolan hiidenkirnuilla

Porvoonjokilaakson kansallismaisemassa pääset näkemään uskomattomia, graniittiin porautuneita hiidenkirnuja karunkauniin luonnon keskellä. Hiidenkirnualue on hyvä paikka lähteä vaikka eväsretkelle. Kirnualueen alapuolella, jokilaaksossa on nuotiopaikka. Joella on rantautumispaikka ja lähde. Alueen hoidosta vastaa Askola-Seura ry.

Matkaa pysäköintipaikalta hiidenkirnuille on 500 metriä. Alueella on polkuja, kallioita ja portaita, joten esimerkiksi lastenrattaiden ja rollaattorin kanssa liikkuminen alueella ei onnistu. Juuria ja kiviä on paljon, joten hyvät kengät on suositeltavat. Itse kirnualue on jyrkkää kalliorinnettä, johon kulkua helpottamaan on rakennettu portaita ja kaiteita. Alueella liikkuminen tapahtuu omalla vastuulla.

Takaisin pysäköintipaikalle pääsee toista reittiä. Nuotiopaikan läheltä, jokilaaksosta alkaa metsäpolku, joka kiertää Kirnukallion alareunaa pitkin takaisin pysäköintipaikalle johtavalle polulle. Metsäpolku on alkuun mäkinen ja kivikkoinen.

Katso myös: Tervetuloa hiisien maille!

Hiidenkirnualue Askolassa, puisia portaita , jotka johdattavat yhdelle hiidenkirnuista