Ympäristönsuojeluviranomaisen maksut

Ympäristönsuojeluviranomaisen taksataulukko

YMPÄRISTÖNSUOJELUVIRANOMAISEN TAKSA

1 § Soveltamisala

  • 1.1. Ympäristönsuojelulain (527/2014), vesilain (587/2011), jätelain (646/2011),
    vesiliikennelain (728/2019), maastoliikennelain (1710/1995), merenkulun
    ympäristönsuojelulain (1672/2009) sekä lain eräiden ympäristöllisten
    lupamenettelyjen yhteensovittamisesta (764/2019) mukaisen luvan, ilmoituksen,
    suunnitelmallisen valvonnan tai muun asian käsittelystä kunnan
    ympäristönsuojeluviranomaisessa peritään käsittelymaksu tämän taksan
    mukaisesti.

2 § Maksujen määräytymisperusteet

  • 2.1. Ympäristönsuojeluviranomaisen maksut perustuvat luvan, ilmoituksen tai muun
    asian käsittelyn keskimääräiseen omakustannusarvioon, joka sisältää asian
    käsittelystä viranomaiselle aiheutuneet kokonaiskustannukset.
  • 2.1. Kokonaiskustannuksiin kuuluvat asian käsittelystä aiheutuvien erilliskustannusten
    lisäksi käsittelyn aiheuttama osuus hallinto-, toimitila- ja pääomakustannuksista
    sekä muista viranomaisen yhteiskustannuksista. Kokonaiskustannuksiin kuuluvat
    lisäksi asianosaisten kuulemisesta sekä hakemuksen ja päätöksen tiedottamisesta
    aiheutuvat kulut.
  • 2.1. Ympäristönsuojeluviranomaisen asian käsittelyn omakustannusarvo on 67 euroa
    tunnilta.

3 § Lupien, ilmoitusten ja muiden asioiden käsittelymaksut

  • 3.1. Lupien, ilmoitusten ja muiden asioiden käsittelystä perittävät maksut on esitetty
    liitteenä olevassa maksutaulukossa.

4 § Menettelyn laajuudesta johtuvat lisämaksut

  • 4.1 Edellä 3 §:ssä mainitun maksun lisäksi peritään asian käsittelystä seuraavat lisämaksut:
    1. asiantuntijaviranomaisen lausunto erillisen laskun mukaisesti sekä
      vähintään 67 euroa lausunnolta.
    2. konsultti- tai asiantuntijaselvitys erillisen laskun mukaisesti.
    3. ympäristönsuojeluasetuksen 13 § 2 momentissa tarkoitetun
      kuulemistilaisuuden tai katselmuksen järjestämisestä aiheutuneet
      kulut sekä 230 euroa tilaisuudelta.
    4. jos toiminnan laajuuden tai sijainnin vuoksi on tarpeen ilmoittaa kuulutuksista useammassa kuin yhdessä sanomalehdessä peritään tästä aiheutuvista kustannuksista lisämaksua 330 euroa/lehti

5 § Maksun alentaminen

  • 5.1. Mikäli asian käsittelyn vaatima työ määrä on merkittävästi keskimääräistä
    vähäisempi, voidaan käsittelymaksu määrätä 50 % 3 §:n mukaista maksua
    pienemmäksi.
  • 5.2. Ympäristönsuojelulain 206 §:ssä tarkoitettujen mikroyritysten valvonnasta
    perittävä maksu on 30 % omakustannushintaa pienempi. Samoin maksua
    alennetaan 30 %, jos toiminnanharjoittajan asemassa on sellainen luonnollinen
    henkilö, joka ei harjoita taloudellista toimintaa.
  • 5.3. Toiminnan olennaista muuttamista tai lupapäätöksen tarkistamista tai
    uudistamista koskevan hakemuksen sekä ilmoituksen uudistamisen
    käsittelymaksu voidaan määrätä 50 % 3 §:n mukaista maksua pienemmäksi.
  • 5.4. Luvan tai ilmoituspäätöksen teknisluontoisesta muuttamisesta tai muusta
    lupamääräysten vähäisestä muutoksesta, jonka vaatima työmäärä on
    merkittävästi keskimääräistä pienempi, voidaan käsittelymaksu määrätä 50 % 3
    §:n mukaista maksua pienemmäksi.
  • 5.5. Hakemuksen kohteena olevan laitoksen tai toiminnan käytössä olevan
    varmennetun ympäristöasioiden hallintajärjestelmän tai muun vastaavan
    järjestelmän taikka energiansäästösopimuksien, joiden voidaan katsoa
    vähentävän tarvetta selvittää toimintaa tai antaa tarkkailua ja seurantaa koskevia
    lupamääräyksiä, perusteella käsittelymaksu voidaan määrätä 30 % 3 §:n
    mukaista maksua pienemmäksi.
  • 5.6. Ympäristönsuojelulain 28 §:n 2 momentissa tarkoitetun toiminnan ympäristöluvan
    käsittelymaksu voidaan määrätä 30 % 3 §:n mukaista maksua pienemmäksi.
  • 5.7. Jos hakemus koskee sellaista toimintaa, jota koskevasta kuulutuksesta
    ilmoittamista sanomalehdessä on asian vähäisen merkityksen tai muutoin
    pidettävä ilmeisen tarpeettomana, vähennetään 3 §:n mukaisesta maksusta 850
    euroa.
  • 5.8. Ympäristönsuojelulain 41 §:ssä tarkoitettujen samanaikaisesti ratkaistavien
    useiden toimintojen lupa-asioiden käsittelystä peritään yhdistetty maksu siten,
    että korkeimpaan maksuluokkaan kuuluvan toiminnan käsittelymaksuun lisätään
    muiden toimintojen osuutena 50 % näiden toimintojen maksuista. Jos jonkin
    toiminnan toimivaltainen lupaviranomainen on kunnan
    ympäristönsuojeluviranomainen, maksu on 50 prosenttia asianomaisen
    viranomaisen muutoin vastaavan asian käsittelystä perimästä maksusta. Jos
    kuitenkin asian käsittelyn vaatima työmäärä vastaa uudelta toiminnalta
    vaadittavan luvan käsittelyä, peritään kunkin toiminnan lupa-asian käsittelystä
    täysi maksu.

6 § Hakemuksen, ilmoituksen tai muun asian peruuttaminen tai raukeaminen

  • 6.1. Mikäli hakija peruuttaa hakemuksensa, ilmoituksensa tai muun asian taikka asian
    käsittely kunnan ympäristönsuojeluviranomaisessa raukeaa muusta syystä ennen
    päätöksen antamista ja viranomainen on ryhtynyt oleellisiin toimiin hakemuksen
    käsittelemiseksi, peritään 3 §:n mukaisesta maksusta 50 % sekä muut
    hakemuksen käsittelystä aiheutuneet kustannukset 4 §:n mukaisesti.

7 § Hakemuksen tai ilmoituksen hylkääminen tai tutkimatta jättäminen

  • 7.1. Hakemuksesta tai ilmoituksesta, josta on tehty hylkäävä päätös, peritään tämän
    taksan mukainen maksu. Mikäli hylkäävän päätöksen perusteet ovat niin selkeät,
    että asian laajemmalle käsittelylle ei ole ollut perusteita, voidaan maksu määrätä
    50 % 3 §:n mukaista maksua pienemmäksi.
  • 7.2. Jos hakemus tai ilmoitus on päätetty jättää tutkittavaksi ottamatta, maksua ei
    peritä.

8 § Palautetun hakemuksen käsittelymaksu

  • 8.1. Tuomioistuimen muutoksenhaun johdosta uudelleen käsiteltäväksi palauttaman
    asian tämän taksan mukaisesta käsittelymaksusta vähennetään, mitä samassa
    asiassa aikaisemmin annetusta ympäristönsuojeluviranomaisen päätöksestä on
    peritty.
  • 8.2. Jos tuomioistuin muutoksenhaun johdosta kumoaa päätöksen sen vuoksi, että
    hakija ei ole ollut hakemansa luvan tarpeessa, palautetaan mahdollisesti peritty
    maksu kokonaisuudessaan.

9    § Ympäristönsuojelulain mukaiset valvontamaksut

  • 9.1  Ympäristönsuojeluviranomaisen valvontaohjelman mukaisesta tarkastuksesta ja muusta valvontaohjemaan perustuvasta valvonnasta peritään taksan mukainen valvontamaksu. Tarkastukseen kuuluu tarkastukseen valmistautuminen, keskimääräinen matka-aika, tarkastuksen ja tarkastuskertomuksen kirjoittaminen. Maksu peritään myös em. tarkastuksen perusteella tehdystä uusintatarkastuksista. Tarkastuksen sisällöstä määrätään tarkemmin ympäristönsuojeluviranomaisen valvontasuunnitelmassa. Kohteen tarkastustiheys määräytyy riskinarvioinnin perusteella.
  • 9.2 Valvontaohjelmaan kuuluvista vuosiraporttien ja tarkkailutulosten tarkastamisesta peritään valvontamaksu, joka perustuu tarkastamiseen käytettyyn työaikaan. Täydennetyn vuosiraportin tarkastamisesta peritään maksu erikseen.
  • 9.3 Muusta valvontaohjelman mukaisesta säännöllisestä valvonnasta, kuten uusintatarkastuksesta, voidaan periä taksan mukainen maksu tai maksu asian käsittelyajan perusteella lasketun omakustannusarvon ja muiden asian käsittelystä aiheutuneiden erilliskustannusten perusteella.
  • 9.4 Onnettomuus-, haitta- ja rikkomustilanteissa tehdyistä tarkastuksista, jotka johtavat kehotuksen, määräyksen tai kiellon antamiseen sekä niistä toimenpiteistä, jotka ovat tarpeen kehotuksen, määräyksen tai kiellon valvomiseksi peritään taksan mukainen valvontamaksu. Maksullisuus koskee kaikkea toimintaa.
  • 9.5 Rikkomukseen liittyvistä valvontatarkastuksista peritään valvontamaksu. Kyse on tällöin tarkastuksesta, joka tehdään hallintopakkomääräyksen (YSL 175, 176 §) tai keskeytyksen (YSL 181 §) noudattamisen valvomiseksi. Maksullisuus koskee kaikkea toimintaa.
  • 9.6 Peruuttamatta jätetyistä, sovituista tarkastuksista peritään käytetyn työjajan mukaan 3 §:n mukainen maksu.

10    § Jätelain mukaiset valvontamaksut

  • 10.1 Jätelain valvontasuunnitelman mukaisista määräaikaistarkastuksista ja muista säännöllisistä valvontatoimista peritään taksan mukaista valvontamaksua.
  • 10.2 Tämän taksan mukainen valvontamaksu peritään myös tarkastuksista ja muista valvontatoimista, jotka ovat tarpeen roskaantumista koskevan siivousmääräyksen, jätelain 125 §:n mukaisen yksittäisen määräyksen tai jätelain 126 §:n mukaisen kiellon tai määräyksen antamiseksi ja sen noudattamisen valvomiseksi.

11    § Vakuuspäätöksen maksu

  • 11.1. Ympäristönsuojelulain 199 §:n mukaisen vakuuden hyväksymistä koskevan asian käsittelystä peritään lisämaksu, joka on 10 % kyseistä toimintaa koskevasta 3 §:n mukaisesta maksusta.

12   § Maksun kohtuullistaminen tai määrääminen poikkeustapauksissa

  • 12.1. Milloin tämän taksan soveltaminen johtaa luvan, ilmoituksen tai muun asian luonne ja merkitys huomioon ottaen kohtuuttoman suureen maksuun, voidaan erityisistä syistä käsittelymaksu määrätä 3 §:n mukaista maksua alhaisemmaksi. Maksun tulee tällöinkin kattaa viranomaiselle aiheutuneet 4 §:n mukaiset kustannukset ja sen tulee olla 30 % 3 §:n mukaisesta maksusta.
  • 12.2. Milloin tämän taksan soveltaminen johtaa luvan, ilmoituksen tai muun asian käsittelyn laajuus ja työmäärä huomioon ottaen kohtuuttoman pieneen maksuun, voidaan erityistapauksissa käsittelymaksu periä 3 §:n mukaisista maksuista poiketen myös asian käsittelyajan perusteella lasketun omakustannusarvon ja muiden asian käsittelystä aiheutuneiden erilliskustannusten perusteella. Tällöin maksun määräämiseen tulee liittää laskelmaperuste maksulle sekä erittely muista erilliskustannuksista.

13   § Maksusta, maksun palauttamisesta ja poikkeuksesta päättäminen

  • 13.1. Maksusta, maksun palauttamisesta, maksun alentamisesta ja maksun lykkäämisestä määrää kunnan ympäristönsuojeluviranomainen pääasiaa koskevassa päätöksessä tai samanaikaisesti annettavalla erillisellä päätöksellä. Mikäli maksusta tehdään erillinen päätös, tulee päätös ja maksulippu lähettää maksuvelvolliselle samalla kun pääasiaa koskeva päätöskin.

14   § Maksun suorittaminen ja periminen

  • 14.1. Maksu on suoritettava 14 vuorokauden kuluessa siitä, kun asiaa koskeva päätös on saanut lainvoiman. Viivästyneestä maksusta peritään kulloinkin voimassa olevaa viivästyskorkoa korkolain (633/1982) 4 §:ssä tarkoitetun korkokannan mukaan.
  • 14.2. Mikäli tämän taksan mukaista maksua ei muistutuksesta huolimatta ole maksettu, voidaan se periä ulosottotoimina ilman erillistä tuomiota tai päätöstä siinä järjestyksessä kuin verojen ja maksujen täytäntöönpanosta annetussa laissa (706/2007) säädetään.

15   § Taksan soveltaminen

  • 15.1. Maksu määräytyy maksun määräämishetkellä voimassa olevan taksan mukaan.

16   § Voimaantulo ja siirtymäsäännökset

  • 16.1. Tämä taksa tulee voimaan 1. päivänä tammikuuta 2025.

Askolan rakennus- ja ympäristöjaosto on hyväksynyt tämän taksan antopäivä 5.12.2024 §

 

© Askolan kunta 2025